Na de SURF Onderwijsdagen mocht ik in het kader van het SURF-project ‘Multiprofessioneel leren met behulp van ICT‘ een symposium voorzitten tijdens het congres van van de Nederlandse Vereniging voor Medisch Onderwijs. Binnen drie dagen een sessie over hetzelfde onderwerp bij een heel ander publiek.
We startten de sessie met een inleiding van Olle ten Cate van het UMCU (tevens lid van onze stuurgroep) over mulprofessioneel samenwerken en -leren, waarna ik kort ben ingegaan op de toepassing van ICT bij dit onderwijs. Harriet Wittink (Hogeschool Utrecht) was naast Olle panellid.
Na de twee korte introducties wilden we een aantal stellingen voorleggen, maar er kwamen zó veel vragen dat we daar niet meer aan toe zijn gekomen. Het leuke was dat veel verschillende deelnemers met vragen kwamen. En dat er veel studenten in het publiek zaten. Boeiend was ook te merken dat hier een veel kritischer publiek zat dan bij de SURF Onderwijsdagen, als het gaat om de inzet van ICT!
Bijvoorbeeld wat de meerwaarde is van online discussiëren ten opzichten van face-to-face discussiëren (studenten kunnen immers net zo goed met elkaar afspreken)? Of: is het gebruik van ICT geen omslachtige manier om een roosterprobleem aan te pakken (studenten van vier opleidingen doen mee aan dit onderwijs)?
Ik denk dat een meer kritisch publiek conferenties over ICT en leren zullen verlevendigen. Moeten we meer mee doen.
De presentatie met de beoogde stellingen staat trouwens online. Dat geldt inmiddels ook van een verslag van de preconference tijdens de SURF Onderwijsdagen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie