Fiona Leteney van de Fosway Group schetste tijdens de 25ste editie van de OEB ontwikkelingen op het gebied van systemen die voor leren, opleiden en onderwijs kunnen worden gebruikt. Wat is mij daarbij opgevallen?
- De markt van leersystemen is nogal verwarrend. Leteney startte met een overzicht van de ontwikkeling van leersystemen. Aanvankelijk waren deze systemen alleen voor het faciliteren van informeel leren. Vanaf 2013 was ook meer aandacht voor user generated content en leren van en aan elkaar. Nu heb je portals die zich ook richten op aggregatie van content (LXP).
- Kenmerken van een LMS: formeel, cursus administreren, programmamanagement, lanceren van content, en monitoren.
- LXP: content ontdekken, aanbevelen, gepersonaliseerd, samenwerken, self publishement.
- NGLE: learning engagement + leerportaal + social collaborative. Dat kan een all-in-one systeem zijn of een samenhangend geheel van applicaties. Een NGLE bevat veel intelligentie, gebruik makend van learning analytics. LMS-en bevatten overigens ook veel van die kenmerken van een NLGE. Dat maakt het maken van keuzes ingewikkeld.
- 34% van de respondenten uit een analyse van Fosway meent dat hun leerplatforms passend zijn voor de moderne werknemers.
- Fosway analyseert 50-60 leveranciers van systemen, op basis van 230 aspecten mbt functionaliteiten.
-
Deze systemen worden dan op een ‘grid’ geplot. Daarbij wordt gekeken naar potentieel (functionaliteiten), performance (hoe vaak sta je op een shortlist, wat zeggen klanten over jou, hoe vaak win je selectieprocessen), presence (op de markt) en total cost of ownership.
- Of een leersysteem het beste bij jouw organisatie past, is afhankelijk van diverse requirements. De ene organisatie wil er veel mee doen, de andere minder. Wat heb je de komende jaren nodig? Je loopt het risico veel te veel te besteden aan een leersysteem.
- Ga bijvoorbeeld uit van de focus van je organisatie. Is dat compliance? Het faciliteren van competentieontwikkeing? Gaat het daarbij om het verstreken van bestaande competenties of om het ontwikkelen van toekomstige competentieontwikkeling? Is dat microlearning? Wil je vooral klassikaal leren ondersteunen? Je kunt ook voldoende hebben aan een eenvoudig en goedkoop systeem.
- Fosway verzamelt niet alleen informatie van leveranciers, maar ook van gebruikers. Bijvoorbeeld tijdens gebruikersbijeenkomsten.
- Je loopt het risico dat gebruikers vooral oog hebben voor toeters en bellen.
- Dankzij Software as a Software heb je als gebruiker niet altijd zicht op nieuwe functionaliteiten. Omdat deze ook lang niet altijd geactiveerd zijn. Software as a Service wordt steeds dominanter als concept (in plaats van zelf in beheer hebben).
- We zullen steeds vaker deze systemen met onze stem aansturen. Dat heeft nogal wat gevolgen voor de aandacht voor interface.
- Let ook op de mogelijkheid om partner te zijn van de leverancier. Hoe ondersteunt de leverancier jou? Je selecteert in veel gevallen ook niet alleen een systeem, maar een organisatie die jou helpt bij invoering en gebruik.
- Kijk niet naar de labels (zoals LMDS of LXP), maar let op jouw requirements en de relatie met de leveranciers.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie