Christina Preston van Miranda.net vertelde tijdens het NIOC-congres over ervaringen met Britse scholen met Bring Your Own Device. Wat waren belangrijke geleerde lessen?
Enkele geleerde lessen uit drie pilots zijn:
- Veel docenten blijken erg huiverig te zijn voor BYOD. Docenten waren bang controle te verliezen en overdonderd te worden met nieuwe technologie. Ook de digital leaders onder de docenten zagen het risico van afleiding.
- Een belangrijke les is dat docenten passende strategieën moeten hebben om bring your own device in te zetten. In feite wil je het concept van de flipped classroom helpen realiseren. Geen enkele school heeft dat stadium bereikt.
- Het creëren van eigen leermaterialen leidt tot een hogere werkdruk voor docenten, tot vraagstukken rond copyright maar ook tot meer ruimte om content te gebruiken.
- Het is belangrijk om een code of conduct te gebruiken en die te bespreken met leerlingen.
- iPads kun je meteen gebruiken, met interactieve apps om bijvoorbeeld strips te maken. Je hoeft niet te wachten tot dat alle computers zijn opgestart.
- Lerenden krijgen meer status als ze een iPad mogen gebruiken. Er kan echter ook 'standsverschil' ontstaan als lerenden geavanceerde en niet-geavanceerde apparaten hebben.
- Laat pilots gepaard gaan met onderzoek.
- Onderschat de technische issues niet. Ook bij iPads. Architecten bouwen gebouwen die ongeschikt zijn voor wifi. Gebruik eventueel je smartphone als hotspot.
- De wijze van beoordelen belemmert het gebruik van samenwerkend leren met ICT. Samenwerken wordt namelijk niet beoordeeld.
- In arme gebieden hebben veel jongeren geen eigen devices. Slechts 38% beschikten daarover.
- Zelfs als een school BYOD toestaat, dan zijn er nog steeds docenten die het verbieden.
- Ga na hoeveel hulp docenten nodig hebben, en schakel eventueel lerenden bij professionalisering in. Veel professionalisering is vaak gericht op op ICT-vaardigheden, niet op didactiek.
- Er is dikwijls geen gemeenschappelijke visie op het gebruik van BYOD.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie