Valcke over efficiënte ICT-keuzes maken in het onderwijs

In onderstaande video gaat hoogleraar Martin Valcke in op het effectief en efficiënt gebruik maken van ICT in het onderwijs. Op dat vlak gaat helaas van alles mis. Maar daar is wat aan te doen.

Valcke start met het aanhalen van de befaamde meta-studie van John Hattie. Hattie wijst op de geringe effecten van ICT in het onderwijs. Volgens Valcke is de effectiviteit en efficiency van ICT in het onderwijs echter afhankelijk van verschillende aspecten. Het gaat er om wat je als leerkracht en school moet doen voordat ICT gaat werken. Het medium is maar één element.

Valcke illustreert dat leren met ICT veel minder efficiënt kan zijn dan leren zonder ICT. Hij laat ook zien dat samen leren met ICT-middelen, en actief leren, binnen een leerlijn en een bredere systematiek erg functioneel kan zijn. Veel ICT-toepassingen isoleren leerlingen helaas. Veel van de waarde van ICT hangt namelijk af van groepswerk, concludeert Valcke. Bijvoorbeeld door peer feedback bij het gebruik van ICT toe te passen.

Docenten hebben de taak om te onderzoeken of ICT-middelen leren en instructie wel dienen, stelt hij.

Een terechte waarschuwing tegen technologiegedrevenheid, wat mij betreft.

Via Pedro De Bruyckere

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *