De volgende week woensdag kruist Mickey Huibregtsen, senior counsel bij PriceWaterhouseCoopers, de degens met hoogleraar Frits van Oostrom over het wezen van de universiteit. Als schot voor de boeg heeft Huibregtsen de bijdrage Universiteit op weg naar virtueel instituut geschreven.
In deze bijdrage stelt Huibregtsen dat universiteiten zich met name moeten focussen op drie dimensies.
De eerste dimensie betreft de ontwikkeling dat universiteiten niet meer traditioneel aan locatie gebonden zijn voor de uitvoering van hun taken, maar meer en meer via Internet studenten opleiden.
De student zal bij de expansie van deze dimensie écht centraal gaan staan, want als virtueel instituut komt de universiteit bij de student en niet de student naar het instituut op locatie. Ook dat is een verandering die fundamenteler is dan vaak gedacht wordt, zo valt mij op.
De tweede dimensie is dat universiteiten zich steeds meer richten op "een leven lang leren":
Heel onlangs merkte ik bij een intern seminar bij McKinsey dat men bijvoorbeeld niet meer spreekt over trainingsprogramma’s voor medewerkers. Dat heet nu participatie en inspanning voor ‘learning’. Een klein verschil in taalgebruik, maar een fundamenteel andere manier van kijken schuilt daarin.
De derde en laatste dimensie heeft betrekking op een toenemende interactie en verwevendheid van de universiteit met andere actoren in de samenleving.
Prikkelende bijdrage. Relevante ontwikkelingen, ook. Hoe zullen de universiteiten gaan reageren?
Via Wytze Koopal
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wordt universiteit/hogeschool een virtueel instituut?
Wilfred Rubens verwijst in zijn blog via-via naar een bijdrage van een Nederlandse consultant – Micky Huibregtsen – over de toekomstige rol van universiteiten in de kennismaatschappij: Universiteit op weg naar virtueel instituut.
De auteur vermeldt 3 b…