Jullie weten dat ik kritisch sta ten opzichte van het gebruik van grote woorden zoals transformatie van het onderwijs. Dat is vooral geredeneerd vanuit Nederlands perspectief. We moeten echter ook verder kijken dan onze neus lang is. Daarom is UNESCO’s nieuwe website Digital learning and transformation of education de moeite van een bezoek waard.
De Verenigde Naties hebben zeventien duurzame ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Eén van die doelen heeft betrekking op de kwaliteit van het onderwijs. Onderwijs maakt opwaartse sociaal-economische mobiliteit mogelijk en is volgens de VN een sleutel om aan armoede te ontsnappen.
Volgens UNESCO is digitale technologie een sociale noodzakelijkheid geworden om te kunnen verzekeren dat onderwijs een basaal mensenrecht is. Op hun nieuwe website stellen zij dat digitale innovatie heeft laten zien het vermogen te hebben om het onderwijs te versterken, te verrijken en te transformeren. Digitale innovatie heeft het potentieel om de vooruitgang in de richting van de genoemde Duurzame Ontwikkelingsdoelstelling voor onderwijs te versnellen en manieren om universele toegang tot leren te bieden te transformeren. Het kan volgens de samenstellers de kwaliteit en relevantie van leren helpen verbeteren, inclusie versterken en beheer en bestuur van het onderwijs te verbeteren. In tijden van crises kan afstandsonderwijs de effecten van onderwijsverstoring en schoolsluitingen verzachten. Uiteraard zal er dan meer moeten gebeuren dan investeren in digitale innovatie.
De website bevat veel informatie over onder meer beleid op het gebied van digitaal leren, over de potentie en risico’s van AI en onderwijs, digitale bekwaamheden van docenten, open educational resources en feiten en cijfers over digitalisering.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie