UnCollege beweging als belangrijke trend op het gebied van educatieve technologie

Het gebruik van slimme mobiele apparaten, learning analytics (gekoppeld aan ‘Big Data‘) en het de toegankelijkheid van vrij beschikbare en te hergebruiken digitale leermaterialen. Dat zijn drie bekende trends op het gebied van ICT en leren. Maar wat dacht je van de ‘UnCollege‘ beweging?

Rob Reynolds verwijst in Five Trends to Watch in Educational Technology naar een presentatie van Frank Catalano die daarin vijf trends op het gebied van ICT en leren beschrijft. Vier trends liggen voor de hand:

  1. Tablets (Reynolds spreekt terecht liever van ‘smart mobile devices‘)
  2. Digital Chunked Content (Reynolds focust op leerplatforms voor Open Educational Resources)
  3. Games/Simulations
  4. Paradata (Learning Analytics)

De vijfde trend van Catalano is wat minder voor de handliggend. Catalano schrijft dat professionals niet langer een diploma nodig hebben om maatschappelijk succesvol te zijn. Zij leren op andere manieren, met name ook buiten de ‘muren’ van onderwijsinstellingen. Zogenaamde ‘badges‘ nemen dan de plaats in van traditionele certificaten. Hij noemt dit de ‘UnCollege Movement‘.

Op zich herken ik deze ontwikkeling ook. Al zie ik zelfgeorganiseerd leren (en de erkenning daarvan) vooral als een trend op het gebied van postinitieel leren. Een diploma blijkt in het algemeen nog steeds belangrijk als basis voor beginnende beroepsbeoefenaars. Dat drop outs (of mensen met een lage opleiding) succesvol kunnen zijn, weten we al langer (denk aan Steve Jobs of Joop van den Ende). Maar cursussen en opleidingen zijn inderdaad lang niet de enige zinvolle invulling voor een leven lang leren. Het gebruik van badges voor de validering van leren is een recente en interessante trend, waarvan ik benieuwd ben hoe deze zich zal doorontwikkelen.

Reynolds zelf signaleert nog twee aanvullende trends. De eerste ligt ook voor de hand: elektronische boeken en digitaal lezen. De tweede trend tref je ook minder snel aan binnen overzichten van trends op het gebied van technology enhanced learning: veranderingen in het curriculum. Deze veranderingen hebben te maken met de inhoud van curricula (aandacht voor nieuwe manieren van geletterdheid), en met het besef dat curricula meer flexibel en open moeten zijn.

Hieronder vind je de slides van mijn meest recente presentatie over trends op het gebied van ICT en leren aan. Daarin zie je onder meer dat ik verrijkte media als trend zie, en bijvoorbeeld ook ‘bring your own technology‘.

Via Stephen Downes.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *