Uitdagingen en fouten maken van belang voor leren (#in)

Aan de hand van zijn migratie van de iphone naar een Android telefoon illustreert Sumeet Moghe in Challenges and Failure are Great Tools for Learning de betrekkelijkheid van de training en onderwijs als middel om iets nieuws te leren. Te vaak gaat onderwijs volgens hem om het dissemineren van informatie.

Education should be about simulating real life challenges – the information should be incidental to solving the problem.

  Informatie is immers vaak vrij beschikbaar. Moghe stelt daarom:

Why then, do our models of education and training retain the legacy of the 80's when information was scarce and available with only a few experts? Now that most of the information is already out there, I believe we need our experts and 'trainers' to be more than just information bearers.

 Hij pleit daarom het kunnen maken van fouten als integraal deel van het leerproces. Leren zou volgens hem 'pijn' moeten doen. Verder is de auteur van mening dat mensen uit zichzelf gaan leren als zij worden uitgedaagd. Daar heb je vaak geen docenten nodig, maar een intelligent ontwerp van de werkplek.

Laten we wel wezen: je kunt niet elk leerdoel met vallen en opstaan bereiken, zelfs niet als dat in een gesimuleerde omgeving gebeurt. Bovendien gaat het in het onderwijs gelukkig vaak om veel meer dan om het opzuigen van informatie. Blijf dus zoeken de zo optimaal mogelijke relatie tussen leerdoelen, leerinhouden, leeractiviteiten en ICT.

Opvallend is ook dat Diana Laufenberg, die Sumeet Moghe instemmend aanhaalt, in onderstaande video in feite benadrukt dat er een verschil is tussen fouten mogen maken en  leerlingen vertellen dat ze iets 'fout' hebben.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *