Ubiquitous computing maakt ubiquitous learning mogelijk

Ubiquitous computing kun je het beste vertalen met alomtegenwoordige ICT. Doordat je altijd en overal de beschikking hebt over ICT kun je ook altijd en overal leren, als je dat wilt. Volgens Edutech Associates maakt deze ontwikkeling gepersonaliseerd leren mogelijk.

Ubiquitous computing zou na de mainframes, en de personal computer de derde golf zijn op het gebied van computers. Gebruikers zijn zich dan niet meer bewust van de aanwezigheid van computers. Zij kunnen zich focussen op het gebruik en de interactie met ICT. De auteur baseert zich daarbij op Mark Weiser van Xerox PARC die dit concept een aantal jaren geleden introduceerde. Weiser doelde destijds op draagbare technologie, handhelds een interactieve borden. Vandaag de dag gaat men een stap verder (zoals we zo meteen zullen zien).

Bij ubiquitous learning heb je niet altijd en overal de mogelijkheid om individueel of samen met anderen te leren. Leren is ook contextgebonden en adaptief. Klassikaal leren vindt veelal plaats, los van de context. Dat is met ubiquitous learning dus expliciet niet het geval. Mobiele technologie en cloud computing maken dit mogelijk (maar dus ook andere vormen van ICT).

De volgende stap op dit terrein is intelligente, gepersonaliseerde, software. Daarbij wordt gebruik gemaakt van artificiële intelligentie en persoonlijke kennisobjecten of -‘agents’. Deze objecten en agenten weten wie de gebruiker is, beschikken over gegevens over de gebruiker (zoals diens bekwaamheden en andere profielinformatie) en weten bijvoorbeeld ook wie bij de gebruiker in de buurt is.

Edutech Associates illustreert aan de hand van een voorbeeld hoe een lerende op deze manier binnen een school gepersonaliseerde content gepresenteerd krijgt.

ICT wordt dus geïntegreerd in tal van voorwerpen, zoals je bril, waardoor deze voorwerpen intelligente interacties kunnen faciliteren. Een eenvoudig voorbeeld is in smartphones geïntegreerde sensortechnologie voor aanwezigheidsregistratie. Of mini-camera’s die profielinformatie over een gesprekspartner op diens t-shirt projecteert (Edutech Associates noemt deze voorbeelden overigens niet).

Deze ontwikkeling is een logische voortzetting van de technologisering van onze samenleving. De kansen zijn wat mij betreft groter dan de risico’s. Belangrijk is uiteraard dat de gebruiker zelf kan beslissen welke informatie hij of zij vrijgeeft.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *