Twitter verhoogt betrokkenheid studenten (#in)

Een tweet van @CeesGrootes attendeerde mij net op het artikel Twitter Increases Student Engagement. Deze bijdrage gaat over een onderzoek aan de Lock Haven Universiteit. In dit onderzoek hebben vier groepen studenten Twitter gebruikt binnen het onderwijs. Drie groepen studenten hebben dezelfde opdrachten gemaakt, maar zonder Twitter. Vervolgens is gekeken naar de betrokkenheid van studenten, en naar de leerprestaties. Op beide fronten scoorde de twitterende studenten beter.

Een interessante studie, met boeiende ervaringen. Uiteraard zou je dit onderzoek moeten herhalen als studenten geruime tijd Twitter gebruiken. Motiverende effecten van nieuwe technologie verdwijnen vaak na verloop van tijd.

Ik raad je vooral ook aan de bijbehorende video te bekijken. Enkele opvallende bevindingen, die niet in het artikel terugkomen, zijn:

  • De docenten spelen een actieve rol bij het gebruik van Twitter, bijvoorbeeld door studenten gericht vragen te stellen.
  • Twitter wordt niet alleen ingezet tijdens colleges (als back channel), maar ook om studenten herinneringen te sturen en relevante mededelingen te doen.
  • Twitter is niet alleen ingezet voor 'academische' ondersteuning, maar ook voor persoonlijke ondersteuning.
  • Twitter leidt minder af dan Facebook, dat veel meer functionaliteiten kent.
  • Het gebruik van Twitter heeft geleid tot verbetering van de onderlinge relaties. Het uiterlijk van studenten doet er bijvoorbeeld niet toe, alleen hun bijdragen ("Democratized roles and relationships").

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *