Als je Twitter binnen je onderwijs wilt gebruiken, zul je lerenden eerst moeten leren Twitter strategisch te gebruiken. Ook is het belangrijk om het gebruik van Twitter te integreren in je beoordeling. Dat zijn twee strategieën uit een recent artikel uit de Huffington post.
Ik ben gestopt met het bloggen over leeractiviteiten waarbij je Twitter kunt inzetten, of tips om Twitter in het onderwijs in te zetten. De auteurs vielen me wat vaak in herhaling. Ik wil echter een uitzondering maken voor Ten Steps to Using Twitter in the College Classroom van Jason A. Llorenz.
Naast bekende tips (zoals: gebruik een hashtag voor je cursus, laat gastdocenten mee twitteren of gebruik twitter voor het verspreiden van cursusmaterialen zoals opdrachten) bevat zijn artikel ook strategieën die ik niet (of niet op deze manier) ben tegen gekomen.
Zo raadt Llorenz aan lerenden te trainen in het strategisch gebruik van Twitter. Uiteraard is Twitter eenvoudig te gebruiken. Het gaat er echter om dat lerenden leren belangrijke thema’s te volgen en met elkaar een kritische massa aan betekenisvolle tweets produceren. Llorenz laat zijn lerenden bijvoorbeeld leerdoelen tweeten of reageren op inhoudelijke vragen die hij stelt. Hashtags zijn dan belangrijk voor het filteren.
Daarnaast gaat Jason Llorenz ook met zijn lerenden in op de anatomie van een tweet (hoe een tweet is opgebouwd), en leert hij lerenden afkortingen als MT (Modified Tweet), PT (Previous Tweet) of H/T (Heard Through). Persoonlijk kende ik deze afkortingen nog niet, terwijl MT voor mij heel relevant is.
De auteur leert zijn lerenden ook om het kaf van het koren te scheiden. Dat doet hij door lerenden te laten onderzoeken wie op bepaalde interessegebieden de belangrijkste “Twitter Influencers” zijn.
Jason Llorenz integreert het gebruik van Twitter ook binnen de beoordeling. Daarbij maakt hij expliciet wat hij verstaat onder uitstekend “Twitter engagement”, waarbij hij kijkt naar meerder factoren:
tweeting out to others is the minimum expectation; replying to classmates, engaging with ideas, and connecting external resources is higher level engagement, worthy of full credit.
Hij gebruikt Storify om de beste tweets rond een thema te bundelen.
Ik vind dit op zich bruikbare suggesties. Waar ik een beetje mee zit is dat je het gebruik van een tool die bij uitstek geschikt is voor informeel leren sterk gaat formaliseren. Wellicht gaat dit ten koste van de motivatie. Llorenz besteedt overigens ook geen aandacht aan de beperkingen van Twitter (zoals beperkte filtermogelijkheden of de kas op afleiding).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
2 reacties