Twitter als middel voor professionalisering

Eindelijk eens iemand anders die ook roept dat Twitter een waardevol instrument is voor je professionele ontwikkeling. Maar of je er ook echt een betere docent van wordt…..

In How Twitter Made Me A Better Teacher beschrijft docente Jennifer Rita Nichols hoe Twitter gebruikt kan worden voor professionalisering. Nichols geeft aan dat zij op zich al veel investeerde in haar deskundigheid en in verbetering van de wijze waarop zij les gaf.

salve-a-terra--twitter_4251_1280x800
Foto: Danilo Ramos

Zij realiseerde zich echter dat zij één mogelijkheid voor professionele ontwikkeling onbenut liet: Twitter. Twitter’s reputatie heeft Nichols lang weer houden om dit medium te gebruiken. Het is echter van belang om verder dan de hype te kijken, meent zij. Volgens Nichols heeft Twitter hiervoor de volgende mogelijkheden:

  • Je kunt netwerken met mensen, waar ook ter wereld, die dezelfde interesses hebben als jij. De bereidheid om kennis te delen is daarbij wel een belangrijk uitgangspunt. Daarnaast is het volgens Nichols zaak om selectief te zijn in de mensen die jij volgt. Het ontwikkelen van zo’n persoonlijk leernetwerk kost wel enige tijd en moeite.
  • Conversaties over onderwerpen leiden tot nieuwe inzichten, vanuit verschillende perspectieven. Ook nu zul je even moeten wennen aan de wijze van interacteren.
  • Via die conversaties word je geattendeerd op waardevolle bronnen.
  • Dankzij Twitter blijf je op de hoogte van trends en ontwikkelingen op je vakgebied. dat gebeurt onder meer via verwijzingen naar artikelen en via meningen over nieuwe ideeën.

Nichols vat de toegevoegde waarde als volgt samen:

In short, Twitter has made it possible for me to connect with people I never would have been able to meet had I remained within my school and community. It has substantially more interaction than any webinar or article, and also is fantastic for keeping up to date with the latest ideas and theories in education.

Ik ben blij dat een docente de meerwaarde van Twitter voor professionalisering onderstreept. Ik weet overigens niet of je er echt een betere docente door wordt. Je zult de inzichten, opgedaan via Twitter, immers nog moeten omzetten in gedrag.

Het erg selectief zijn in het aantal mensen dat je volgt -waar Nichols voor pleit-, heeft overigens ook beperkingen. Je kunt bijvoorbeeld in een breed netwerk ook via hash tags op trends zoeken, of juist gebruik maken van lijsten met selecties van personen.

Daarnaast blijf ik van mening dat Twitter nog steeds te weinig filtermogelijkheden heeft die je helpen het kaf van het koren te scheiden. Niet alle tweets van een ‘Edutweep’ zijn voor mij relevant. Ik wil die beter kunnen filteren (bijvoorbeeld via tags).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *