Twitter als ‘leergereedschap’

Twitter As a Learning Tool. Really van Pat Galagan is vooral bedoeld voor sprekers die zich afvragen wat al die congresdeelnemers toch druk aan het typen zijn. De bijdrage heeft dus een hoog 'Twitter voor dummies'-gehalte.

Desalniettemin staan er enkele zinvolle toepassingen van microbloggen in, in relatie tot leren:

  • Informele informatie uitwisseling kan worden toegevoegd aan gestructureerde leeractiviteiten.
  • De docent kan feedback krijgen tijdens een sessie (backchannel).
  • Na afloop van een sessie kan een docent via Twitter contact onderhouden met lerenden, en bijvoorbeeld elke dag een 'tip van de dag' posten of vragen stellen.
  • Als succesvolle medewerkers over hun werkwijze twitteren ('wat ben je aan het doen?'), worden effectieve werkprocessen transparant. Mijn opmerking: als medewerkers tijdens het werk veel twitteren, kunnen werkprocessen ook minder effectief worden 😉
  • Je kunt een netwerk van collega-professionals aanleggen.

Volgens het artikel zijn er zelfs mensen die stellen dat Twitter er toe bijdraagt dat zij sneller leren. Galagan vergelijkt Twitter ook met instant messaging:


Compared to instant messaging, which requires you to address people individually, Twitter broadcasts to a person’s entire group of followers. People who use it to get expert advice on the fly say it usually returns results immediately.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *