Twijfels bij xAPI

xAPI is een relatief nieuwe ontwikkeling op het gebied van ICT en leren. Deze specificatie zou het mogelijk maken deelname aan allerlei leeractiviteiten te registreren, niet alleen van formeel leren. Er is echter nog een aantal vragen te beantwoorden.

xAPI
Bron: 3-Star Learning Experiences

xAPI (voorheen Tin Cann genoemd) is een specificatie die het mogelijk maakt allerlei leeractiviteiten -dus niet alleen de online leeractiviteiten in een leermanagement systeem- op te slaan in een zogenaamde learning record store waarna deze data geanalyseerd kunnen worden, en gebruikt kunnen worden voor het waarderen van tal van inspanningen die een lerende doet om zich verder te ontwikkelen. Bij xAPI worden uitspraken vastgelegd zoals “Wilfred heeft het artikel CAN XAPI EMPOWER THE LEARNER? gelezen”.

Mirjam Neelen en Paul Kirschner hebben een bijdrage geschreven met vraagtekens bij deze toepassing. In de kern komt hun betoog volgens mij op het volgende neer:

  • Het is de context die een bepaalde uitspraak over leren betekenisvol maakt. Je loopt de kans om een overdaad aan data te verzamelen als je niet van te voren goed nadenkt over de bedoeling van de leeractiviteiten.
  • Je moet vooraf identificeren welke data belangrijk is om te verzamelen. Anders ben je alleen maar bezig correlaties te vinden, maar geen causaliteiten (oorzaak-gevolg). Bovendien vergt het analyseren van data veel expertise, waar veel professionals op het gebied van leren niet over beschikken.
  • xAPI was aanvankelijk bedoeld om lerenden meer eigenaarschap te geven over hun eigen leren waarbij de data zicht moeten bieden op datgene wat zij hebben geleerd. Volgens Neelen en Kirschner is dat gemakkelijker gezegd dan gedaan. Het vergt volgens hen veel van de analysekracht en van de mogelijkheden om te visualiseren omdat lerenden anders al snel door de bomen het bos niet meer zullen zien.
  • Wie bepaalt wat essentiële items zijn? Is een individuele lerende in staat om te bepalen met welke activiteiten h/zij werkt aan welke leerdoelen, of is het toch een organisatie die dat formaliseert?

Ik vind dit terechte vragen. Je kunt immers wel vastleggen dat je een activiteit hebt uitgevoerd, maar dat betekent nog niet dat je ook daadwerkelijk wat hebt geleerd. Als je wilt dat leeractiviteiten een ‘civiel effect’ hebben, dan is zicht op de resultaten van die inspanningen belangrijk.

xAPI is een vrij nieuwe ontwikkeling, die bovendien -mede op basis van onderzoek- nog verder uitgekristalliseerd zal worden. Op dit moment weten we nog veel niet.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *