Ter gelegenheid van mijn verjaardag, heb ik een bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën) geschreven 😉 Deze 22ste bloemlezing over dit onderwerp bevat negen samenvattingen van interessante bijdragen die de stormachtige ontwikkeling van generatieve AI illustreren. De bijdragen gaan over verbeteringen, hoopvolle didactische toepassingen, aandacht voor ethiek, gevolgen voor bekwaamheden, maar ook over het mogelijk ondergraven van bepaalde vaardigheden. Een redelijk ontnuchterende boodschap ontbreekt niet. Verder heb ik ongeveer 60 links opgenomen naar Nederlandstalige bronnen of bronnen waar ik niet aan toe kom om ze samen te vatten.
Georgia Tech Is Trying to Keep a ChatGPT-Powered Teaching Assistant From ‘Hallucinating
Het Georgia Institute of Technology maakt al verschillende jaren met succes gebruik van een chatbot om vragen van studenten te beantwoorden. Docent-onderzoekers van dit instituut zijn op dit moment bezig met een experiment om de problemen rond ChatGPT op te lossen. ChatGPT kan namelijk feiten verzinnen. Ze gebruiken hun eigen chatbot, digitale onderwijsassistent Jill Watson, om ChatGPT in de gaten te houden. Jill Watson wordt getraind met specifieke cursusmateriaal en controleert de antwoorden van ChatGPT voordat deze naar studenten worden gestuurd. Het systeem is nog niet perfect, maar toch rapporteren de docent-onderzoekers al hoopvolle resultaten: in de meeste gevallen verstrekt de chatbot accurate informatie. Deze bijdrage benadrukt dat de chatbot een digitale onderwijsassistent blijft, en geen docent.
Will ChatGPT Alter How Teachers Teach?
Larry Cuban stelt dat, net als bij andere technologieën in het verleden, de verwachtingen ten aanzien van de gevolgen van generatieve AI-toepassingen voor het onderwijs weer hooggespannen zijn. Toch leert de geschiedenis dat technologie over het algemeen de manier waarop docenten lesgeven niet drastisch heeft veranderd. Nieuwe hulpmiddelen zoals grafische rekenmachines en 1-op-1-computers zijn gemeengoed geworden, maar domineren nog steeds de traditionele, docentgestuurde onderwijsmethoden. Ondanks de technologische vooruitgang en de drastische verschuiving naar online onderwijs tijdens de Covid-19-pandemie, bleef het merendeel van het onderwijs door de docent geleid. Hoewel technologische tools waardevol zijn gebleken, hebben ze de kerntradities van het onderwijs niet veranderd. De technologische hype is volgens Cuban dus onderdeel van de geschiedenis van technologie in het Amerikaanse onderwijs.
Leveraging ChatGPT to Support Students
Alice Keeler en haar man willen studenten begeleiden bij het juiste gebruik van generatieve AI zonder dat de studenten onbedoeld plagiaat plegen. Deze website bevat veel tips die je kunt gebruiken om studenten te ondersteunen bij het gebruik van ChatGPT. Je zou lerenden eerst moeten leren wat generatieve AI-toepassingen zoals ChatGPT en Google Bard zijn. Vervolgens presenteert Keeler een groot aantal indicatoren waarmee je kunt achterhalen of een tekst door generatieve AI is geschreven. Overdreven complexe zinnen en onnodige lange fragmenten zijn dergelijke indicatoren. Keeler schetst ook voorbeelden van hoe je ChatGPT als tutor kunt gebruiken (bijvoorbeeld voor proeflezen). Verder kun je ChatGPT vragen om redactionele ondersteuning. Tot slot presenteert Keeler een lijst met meer dan honderd prompts die een niet-Engelssprekende student met ChatGPT zou kunnen gebruiken om hen te helpen bij hun studieopdrachten met behoud van academische integriteit.
3 ways to use ChatGPT to help students learn – and not cheat
De hoogleraren Kui Xie en Eric Anderman stellen dat lerenden ChatGPT inderdaad kunnen gebruiken om te spieken. ‘Fraude’ heeft volgens hen vooral te maken met ‘academic motivation‘. Ze beschrijven drie strategieën om de motivatie van hun leerlingen om te leren te vergroten en spieken te voorkomen Op de eerste plaats kan deze generatieve AI-applicatie als partner bij leren kan dienen. Leerlingen spieken minder als taken gericht zijn op het beheersen van de inhoud, in plaats van competitie. ChatGPT kan als middel voor samenwerking door een dialoog te voeren met lerenden. Op de tweede plaats kan ChatGPT het zelfvertrouwen vergroten door complexe problemen op te splitsen in kleinere uitdagingen. Daardoor is de kans op ‘fraude’ kleiner. Op de derde en laatste plaats kan ChatGPT gepersonaliseerde, ondersteunende feedback geven, zoals positieve bemoedigingen bij fouten. Wanneer docenten en lerenden ChatGPT op deze manier als hulpmiddel verantwoord inzetten, neemt de leerbehoefte volgens Xie en Anderman toe en neemt het valsspelen af.
Personalised tutors – a dumb rich kid is more likely to graduate from college than a smart poor one
Donald Clark stelt in deze uitgebreide bijdrage hoe adaptief leren – gepersonaliseerde online onderwijservaringen, afgestemd op de behoeften van individuele studenten – de effectiviteit van het onderwijs kan verbeteren. AI speelt een belangrijke rol in deze transformatie, met tools zoals ChatGPT die gedetailleerde feedback geven om studenten te helpen bij het oplossen van problemen. Eindelijk wordt één-op-één onderwijs mogelijk, iets waarvan Benjamin Bloom al decennia geleden de effectiviteit heeft aangetoond. Clark beschrijft verschillende vormen van adaptief leren, ondermeer op basis van interventiemomenten, basis van adaptatie, technologie en doel. Deze aanpak is met name gunstig voor studenten uit lagere inkomensgroepen, die historisch gezien minder kans hebben om te slagen bij traditionele onderwijsinstellingen. Naast het verhogen van het behaalde diploma, kunnen adaptieve leerprogramma’s ook het percentage uitvallers verlagen. Het artikel stelt dat diverse adaptieve leersystemen al positieve resultaten hebben opgeleverd, en benadrukt de potentie van AI in het verbeteren van het onderwijs.
How ChatGPT robs students of motivation to write and think for themselves
Volgens linguïst Naomi S. Baron heeft de integratie van AI in schrijfprocessen, zoals bij gebruik van ChatGPT, vooral negatieve gevolgen. Een overmatige afhankelijkheid van AI-tools kan de schrijfvaardigheid ondermijnen, persoonlijke expressie reduceren en de neiging om oplossingen voor eigen problemen te bedenken, te verlagen. Dankzij tools als ChatGPT krijg je een perfect grammaticaal resultaat. Hierdoor vermindert de waarde van het schrijfproces als middel voor denken en leren. Ondanks de mogelijke efficiëntievoordelen van generatieve AI-tools, zouden onderwijsinstellingen lerenden moeten instrueren over de voor- en nadelen van generatieve AI-applicaties. Het blijft volgens Baron van belang lerenden te motiveren om zich authentiek, creatief en persoonlijk schriftelijk uit te drukken.
The Vector AI Research Institute Releases Six AI Ethical Principles
Het Vector Instituut heeft zijn AI Ethical Principles bijgewerkt. Deze principes zijn gebaseerd op internationale thema’s en reflecteren de waarden van AI-beoefenaars wereldwijd:
- AI moet mensen en de planeet ten goede komen, met respect voor eerlijke toegang en impact op diverse sectoren van de samenleving. Deze verplichting houdt een expliciete weigering in om schadelijke AI te ontwikkelen, zoals dodelijke autonome wapensystemen en manipulatieve methoden om betrokkenheid te stimuleren, waaronder politieke dwang.
- AI-systemen moeten democratische waarden weerspiegelen en voldoen aan wetten en regelgeving.
- AI-systemen moeten de privacy- en beveiligingsbelangen van individuen weerspiegelen.
- AI-systemen moeten gedurende hun hele levenscyclus robuust, veilig en betrouwbaar blijven.
- Toezicht op AI-systemen moet verantwoorde openbaarmaking omvatten, met ondersteuning voor AI-geletterdheid voor alle belanghebbenden.
- Organisaties moeten verantwoordelijk zijn gedurende de levenscycli van AI-systemen.
Het Instituut bouwt voort op de benadering van ethische AI ontwikkeld door de OESO, en onderkent dat definities van AI-systemen in de loop van de tijd kunnen worden herzien, gezien de snelle ontwikkeling van AI en de veranderende aard van de technologie.
Using AI for real time presentation feedback
Docent Ethan Mollick heeft in een les een experiment uitgevoerd waarbij hij AI gebruikte voor realtime feedback bij presentaties. De studenten moesten daarbij ‘startup pitches’ geven. Een durfkapitalist gaf daarbij feedback op de presentaties -het menselijk perspectief- maar Mollick liet eveneens GPT-4 fungeren als een virtuele durfkapitalist in realtime. Hij gebruikte stemherkenning bij de pitches en liet daardoor durfkapitalist-achtige feedback te geven. Mollick zat op de eerste rij en nam de pitches direct op met de ChatGPT app op zijn telefoon. Je kunt met deze app ook spraak naar tekst omzetten. Vervolgens voegde Mollick een eenvoudige prompt toe. Daarna heeft hij zijn studenten de feedback laten beoordelen.
How AI is reshaping demand for IT skills and talent
Artificiële intelligentie (AI) wordt volgens Sarah K. White een steeds crucialer onderdeel van de werkomgeving: het beïnvloedt onder meer operationele processen, klantenservice, werknemerservaring en cyberbeveiliging. De toenemende aanwezigheid van AI leidt ook tot nieuwe vragen naar AI-gerelateerde vaardigheden. Nieuwe rollen zoals prompt engineers, AI compliance specialisten en AI productmanagers worden volgens deze bijdrage steeds relevanter. Dat geldt ook voor bestaande IT-vaardigheden zoals voorspellende analyse, natural language processing, deep learning en machine learning. Zij stelt dat organisaties met een flexibele (agile) manier van werken en denken, in de beste positie zijn om AI-tools en oplossingen te integreren. Deze organisaties zijn beter voorbereid op de snelle veranderingen die AI met zich meebrengt, waardoor ze makkelijker nieuwe technologie kunnen omarmen als deze beschikbaar komt. Zowel technische als soft skills zijn belangrijk in deze veranderende omgeving. Bovendien ontstaat er een toenemende vraag naar vaardigheden op het gebied van AI-ethiek en AI-beveiliging, waardoor een leven lang ontwikkelen voor organisaties en hun werknemers een noodzaak zal zijn.
Andere bronnen over ChatGPT (geen tijd om kort te beschrijven of Nederlandstalig)
Nota bene: onderstaande links zijn door ChatGPT gemaakt, met behulp van de prompt:
Jij bent blogger. Maak van onderstaande links aanklikbare links waarbij je ook de titel gebruikt en waarbij de link in een nieuw venster opent. Bijvoorbeeld: https://futurism.com/openai-sam-altman-world-leaders wordt <a href=”https://futurism.com/openai-sam-altman-world-leaders” title=”OpenAI CEO Hopeful World Leaders Will Save Us From AI He’s Building” target=”_blank”>OpenAI CEO Hopeful World Leaders Will Save Us From AI He’s Building</a> Maak geen genummerde of ongenummerde lijst. Maak van alle links aanklikbare links volgens het beschreven format.
De titels van de links kunnen afwijken (ChatGPT waarschuwt daar ook voor). Deze prompt heeft mij zo’n 20 minuten tijd gespaard.
- AI voor Studenten (tip!)
- ChatGPT bij het ontwerpen van formatief handelen (sterk voorbeeld, uitgebreid uitgewerkt!)
- Oh jee, geen enkel LLM Foundation model voldoet aan de AI act. Wat nu?
- Ethische dilemma’s in tijden van AI
- Ethische dilemma’s in tijden van AI (nee, deze is niet dubbel)
- Mo Gawdat over de toekomst en risico’s van AI
- Wordt ChatGPT de gamechanger in het onderwijs?
- Synergie van feedback en GenAI (ChatGPT)
- Hoe werkt ChatGPT nu eigenlijk onder de motorkap?
- Het transformerende effect van AI op bedrijfsvoering
- De AI Act door het parlement: Welke regels?
- What Will Working with AI Really Require?
- What is ChatGPT?
- The Best Prompts to Show Off the Mind-Blowing Capabilities of ChatGPT
- Microsoft’s Satya Nadella is Betting Everything on AI
- The AI Elephant in The Classroom: Why We Need Transparent AI Practices
- Most Aliens May Be Artificial Intelligence, Not Life As We Know It
- Everything You Need to Know About The EU’s Game-Changing AI Legislation
- AI Hype Cycle Burnout
- Simple Hack: ChatGPT-proof Assignments Using Google Drive
- China-USA AI Dangers
- Artificial Intelligence: UNESCO Publishes Policy Paper AI Foundation Models
- Can AI Transform Adult Online Education?
- AI Can Be Helpful to Teachers, But Despite What Sal Khan Says, It Will Not Be The Biggest Positive Transformation That Education Has Ever Seen
- Opinion: Here’s What Students Think About Using AI in The Classroom
- ChatGPT & Non-English Languages: AI Revolution
- Should You Start a Generative AI Company?
- My Conversation with Pi AI on Ethics of AI
- We Must Come Together to Ensure an AI Future That Works For All
- ChatGPT is Not Your AI Strategy
- OpenAI Plans App Store for AI Software Information
- AI Means Future Job
- AI Revolutionise Human Learning Way Think
- Is Education Losing the Race with Technology?
- The Turing Transformation: Artificial Intelligence, Intelligence Augmentation, and Skill Premiums
- What Roles Could Generative AI Play on Your Team?
- AI-JSX Documentation
- ChatGPT Model Collapse
- Article View 843
- Generative AI Won’t Automate Your Way to Business Model Innovation
- How AI Enhances Learning Management Systems
- Artificial Intelligence and Labor Politics: An Interview with Marc Andreessen
- The Education Department Outlines What It Wants From AI
- The Future Belongs to Online Learners, but Only If Programs Can Help Them Succeed
- ChatGPT and the Decline of Critical Thinking
- AI Requires New Laws and Powerful Open-Source Tools
- OpenAI CEO Hopeful World Leaders Will Save Us From AI He’s Building
- Mercer Faculty Explore What Students Stand to Lose and Gain from Using ChatGPT
- AI Experts Challenge Doomer Narrative Including Extinction Risk Claims
- Build faster with AI
Mijn eerdere bijdragen over ChatGPT
- ChatGPT kan ook zorgen voor extra cognitieve belasting
- Eenentwintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Gaat ChatGPT werken en leren binnen een zorginstelling veranderen?
- Sessies over ChatGPT en aanverwante technologieën waar ik bijdragen aan lever, en jij aan deel kunt nemen
- Twintigste bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Negentiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- ChatGPT Vloek en/of zegen voor het onderwijs? #cviov
- Achttiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Zeventiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Hoe ik generatieve AI-toepassingen gebruik (omdat vertrouwen belangrijk is)
- Zijn er grenzen aan de mate waarin mensen geholpen willen door of willen interacteren met computers?
- Zestiende bloemlezing over ChatGPT (en aanverwante technologieën)
- Wat vindt ChatGPT van een monarchie?
- Vervangt AI docenten bij leren van volwassenen?
- Vijftiende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe veranderen chatbots en ChatGPT werken en leren? #NLE
- Veertiende bloemlezing over ChatGPT
- Dertiende bloemlezing over ChatGPT
- De didactische waarde van oefenen en toetsen met behulp van leertechnologie (o.a. ChatGPT)
- Wijze lessen, AI en ChatGPT (oftewel: hoe kunnen AI en ChatGPT bijdragen aan bouwstenen voor een effectieve didactiek?) #SOMLai
- Twaalfde bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing elf over ChatGPT
- Hoe de kracht van toepassingen als ChatGPT mogelijk zal toenemen
- Bloemlezing tien over ChatGPT
- Negende bloemlezing over ChatGPT
- Bloemlezing acht over ChatGPT
- Zevende bloemlezing over ChatGPT
- Hoe risicovol is het gebruik van toepassingen als ChatGPT?
- Zesde bloemlezing over ChatGPT
- Gaat ChatGPT zorgen voor een transformatie van het MBO?
- Vijfde bloemlezing over ChatGPT
- Vierde bloemlezing over ChatGPT (dit keer een korte)
- ChatGPT maakt een aantal tips op het gebied van informatievaardigheden irrelevant
- Derde bloemlezing over ChatGPT
- Nog meer weten over ChatGPT
- Meer weten over ChatGPT?
- AI content generatie tools zoals ChatGPT leiden tot kansen en uitdagingen voor leren, opleiden en onderwijs
- Twee indrukwekkende toepassingen van AI die relevant zijn voor leren, opleiden en onderwijs
- Kan AI een paper schrijven waarvoor je een voldoende krijgt? (deze is van 3 maart 2021)
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie