Tweedaagse professionaliseringssessie blended learning ontwerpen

Gisteren en vandaag heb ik een professionaliseringssessie voor twee medewerkers van Provinciaal Onderwijs Vlaanderen begeleid. Tijdens deze tweedaagse heb ik samen met Katrien Bernaerts en Bram Bruggeman gewerkt aan het herontwerpen van een blended TOLL-cursus.

Innovatiehuis welkom
Enkele maanden geleden vroeg Katrien (@kbernaerts) mij of ik tips had voor een cursus of conferentie waar zij aan deel kon nemen. Zij bleek echter een redelijk specifieke professionaliseringsvraag te hebben waar je m.i. via een reguliere cursus of conferentie niet gemakkelijk een antwoord op kunt geven. Katrien wilde namelijk een bestaande blended cursus voor docenten van TOLL-Net herontwerpen. TOLL-net is een netwerk van lesgevers, ICT-coördinatoren, directies en pedagogische begeleiders in de Vlaamse volwasseneneducatie. Binnen deze TOLL-cursus komen onderwerpen als het ontwerpen en ontwikkelen van een cursus aan de orde, en bijvoorbeeld ook e-coaching.

Ik heb Katrien toen voorgesteld om een tweedaagse te organiseren waarin zij onder begeleiding van mij via “werkend leren” deze cursus zou veranderen. We hebben afgesproken hiervoor een sessie-ruimte te huren in het Innovatiehuis van het Consortium voor Innovatie in Den Bosch. Een plek waar ik als ‘Vriend van het CvI’ graag kom, en die erg geschikt is voor dit soort sessies (ook voor grotere workshops). Ik realiseerde me overigens niet dat Koningsdag in deze tweedaagse viel.

Bram en KatrienKatrien heeft Bram (@BramBruggeman) meegenomen en we zijn met z’n drieën aan de hand van een door mij gepresenteerd stappenplan aan de slag gegaan met de cursus. We zijn onder meer stil blijven staan bij de doelgroep, en hebben vervolgens met behulp van onder meer een beschrijvingskader naar de huidige cursus gekeken. Dat leidde al snel tot een aantal verbeterpunten. Denk daarbij aan meer keuzemogelijkheden voor deelnemers en meer formatief toetsen. Vervolgens hebben we kort gekeken naar een passend model voor ICT en leren. Daarna hebben we aandacht besteed aan de leeruitkomsten, een voorlopige structuur, de leerinhouden, didactiek, leertechnologieën en wijze van beoordelen.

Het resultaat is een ontwerp van een cursus, waarbij tevens al verschillende leeractiviteiten en deels leerinhouden zijn bepaald. Katrien en Bram gaan samen met collega’s de komende tijd verder met het ontwikkelen van de cursus die waarschijnlijk in het voorjaar van 2017 in gewijzigde vorm uitgevoerd gaat worden.

We vonden het alledrie een zinvolle, resultaatgerichte, activiteit waarbij leren en werken geïntegreerd zijn. Voor herhaling vatbaar. Hieronder vind je de slides die ik tijdens deze tweedaagse heb gebruikt.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *