Op deze weblog publiceer ik met regelmatig over relevante bronnen met betrekking tot (generatieve) AI. Daarbij gaat het vaak om Amerikaanse, Britse of Australische bijdragen. Deze blogpost bevat twee interessante Vlaamse bijdragen. Daarnaast attendeer ik jullie op een aantal andere online artikelen over (generatieve) AI en leren, opleiden en onderwijs, en dit keer op heel veel andere bronnen over (generatieve) AI.
De eerste Vlaamse bijdrage is een website over AI van het Kenniscentrum Digisprong. Na de introductie vind je hier een visietekst van over artificiële intelligentie (AI) in het Vlaamse onderwijs waarin de noodzaak van verantwoord gebruik van AI in het onderwijs wordt benadrukt. De tekst, opgesteld in samenwerking met het Kenniscentrum Data & Maatschappij en een adviesraad, stelt zeven basisvoorwaarden voor om een balans te vinden tussen de mogelijkheden van AI en de potentiële negatieve effecten, als basis voor verdere acties.
Het Kenniscentrum belicht ook de ethische richtlijnen voor AI in het onderwijs. Dat doet men door middel van een reeks artikelen waarin aan bod komen: het belang van begrip van AI, de voordelen, risico’s, de meerwaarde van AI in het onderwijs, hoe AI onderwijs kan versterken, en de noodzaak om AI-programma’s verantwoord te gebruiken en evalueren. Verder vind je bijdragen over het vermijden van misverstanden en datagebruik, en over bezorgdheden rond AI.
Het effect van AI op de leeromgeving wordt verkend in een artikel dat AI-systemen, data van lerenden en docenten, en de rol van de docent bespreekt. Dit artikel wil een gesprek over de invloed van AI op het onderwijs stimuleren.
Daarnaast behandelt Kenniscentrum Digisprong het gebruik van adaptieve oefenplatformen. Deze technologieën ondersteunen docenten zonder hen te vervangen, waarbij bepaalde taken door technologie worden overgenomen om docenten meer tijd te geven voor andere aspecten van hun rol.
Het Kenniscentrum onderzoekt ook de wereld van AI-tekstschrijvers en de toepassingen ervan in het onderwijs. Dit omvat een beoordeling van de legaliteit, toepasbaarheid en potentiële impact van AI op het onderwijs.
Tot slot gaat het Kenniscentrum in op het gebruik van AI voor afbeeldingen, waarbij de voordelen, aandachtspunten, en auteursrechten worden besproken, en de reactie op het gebruik van AI door lerenden met specifieke referentie naar ChatGPT en de zorgen over de impact ervan op het onderwijs.
De artikelen behandelen veel betekenisvolle thema’s. Het gaat om bijdragen die een beknopt karakter hebben.
Bijdrage twee is -hoe kan het ook anders als je het over ICT in het Vlaamse onderwijs hebt- het thema Artificiële Intelligentie van Klascement. Je kunt hier alle bijdragen over AI binnen de database van Klascement doorzoeken. Daarbij gaat het om
- Downloadbaar lesmateriaal
- Interactieve oefening
- Artikel
- Website
- App of software
- Video
- Audio
- Aankondiging
- Nascholing of activiteit
- Fysiek materiaal
De bijdragen van Kenniscentrum Digisprong vind je hier ook.
Nota bene: wil je een mooi overzicht van de dominante modellen op het gebied van generatieve AI-toepassingen voor tekst? Lees dan Which AI should I use? Superpowers and the State of Play. Behalve dat hij ingaat op GPT-4 (via ChatGPT Plus of Microsoft’s CoPilot), Anthropic’s Claude 3 Opus, en Google’s Gemini Advanced, bespreekt hij ook onder meer de technologische ontwikkelingen binnen LLM’s, zoals contextvensters en Retrieval Augmented Generation (RAG). Hij legt uit dat tioepassingen zoals GPT-4 en Microsoft’s CoPilot’s nieuwe context kunnen integreren via de contextvensters en RAG, ook al is men bijvoorbeeld slechts tot april 2023 ‘gevoed’ met online data.
Nota bene 2: deze bijdrage van Eric Ofgang wil ik ook meer podium bieden dan alleen een link hieronder op te nemen. Ofgang kies hierin een pragmatische benadering als hert gaat om het waarborgen van menselijke inbreng bij schrijfopdrachten. Hij presenteert acht strategieën waarmee je als docent kunt voorkomen dat lerenden generatieve AI gebruiken om teksten volledig te produceren:
- AI-Proof opdrachten: Ofgang adviseert om schrijfopdrachten in populaire AI-tools zoals ChatGPT in te voeren om te zien hoe deze gereageerd wordt. Zo kan een opdracht bijgesteld worden, indien nodig.
- Verbieden van clichés: Door het gebruik van clichés te verbieden, kan het gebruik van AI verminderd worden. Dit helpt lerenden ook om betere schrijvers te worden. De vraag is natuurlijk hoe je kunt aantonen dat iets een cliché is.
- Incorporeren van recente gebeurtenissen: Ofgang merkt op dat AI-tools moeite hebben met het integreren van recente gebeurtenissen. Dit kan een effectieve methode zijn om AI-gebruik te verminderen.
- Vereisen van citaten: AI-tools kunnen moeite hebben met het gebruik van citaten. Het vragen om recente of specifieke citaten kan AI-gebruik verder ontmoedigen.
- Persoonlijke opdrachten: Het maken van opdrachten die persoonlijke reflectie vereisen, kan helpen om AI-gebruik te verminderen. AI kan niet persoonlijke ervaringen nabootsen.
- Primaire of wetenschappelijke bronnen vereisen: Vraag lerenden bronnen te gebruiken die niet gemakkelijk online toegankelijk zijn.
- Interviews en excursies vereisen: Het betrekken van primaire bronnen zoals interviews of excursies vereist menselijke interactie.
- Schrijven tijdens de bijeenkomst: Volgens Ofgang kleven hier nadelen aan, maar je kunt deze strategie als laatste redmiddel inzetten.
Andere bronnen over generatieve AI
- Tool van de Maand: Animaties maken met Vyond AI
- The Human Side of Generative AI: Creating a Path to Productivity
- AI-Programma Maakt Kinderen Niet Beter in Wiskunde Maar Wel Zelfstandiger
- Human vs Machine
- Create Your Own GPTs and Share Them with the World
- All AIs Are Not Alike: Some Basic Differences
- Inspirerend: Rori is een AI Wiskundeleraar
- Artificial Intelligence: More Truthful Hyperbole
- Nieuwsblad Article on AI
- Tech Solutionisme: Iedere Oplossing is het Probleem
- A Teacher’s Guide to Microsoft Copilot
- AI Strategy: A Step-by-Step Guide
- 5 Generative AI Writing Tools Everyone Should Know About
- The Future of Generative AI: 6 Predictions Everyone Should Know About
- Don’t You Want Me? Questions to Ask of New AI VLEs
- Hoe AI me tijdens SXSW hielp maar ook stress gaf
- Inflection AI Launches New Model for Pi Chatbot, Nearly Matches GPT-4
- Elke Docent van Hogeschool UCLL AI-Geletterd Tegen Eind 2024
- Claude3 Includes Agents: May Be Self-aware
- Marilyn Monroe Generative AI Chatbot with Personalized Emotions
- Terwijl AI Oprukt in het Onderwijs, Moeten Scholen het Hoofd Koel Houden
- Create Your Own GPTs and Share Them
- The Strange Case of Altman v. Board at OpenAI
- AI Chatbot Models Think in English, Even When Using Other Languages
- Pearson Expanding Generative AI Study Tools to More E-Textbooks
- Who Pays for Authenticity
- EU Parliament Passes AI Act Regulation
- Hoe Bedreigend is AI voor Onze Democratie
- Lumina AI Onderzoek
- Many Gen Z Employees Say ChatGPT Is Giving Better Career Advice Than Their Bosses
- De AI Verordening Laat Zien Dat De Europese Unie Meer Woorden Heeft Dan Daden
- Quest for AI Chatbots and A Hand for Robots
- Hoe Herken Je door AI Gegenereerde Taal: Drie Linguïsten over de Taal van AI
- AI School Guidance Document Toolkit
- Why Adopting GenAI is So Difficult
- Figure Raises $675M at $2.6B Valuation and Signs Collaboration Agreement with OpenAI
- Gemini vs ChatGPT: What’s the Difference?
- Latest Research Article in PNAS Nexus
- AI Moves from 2D to 3D
- Artificial Intelligence: Perspectives by Sal Khan
- Generative AI Copilots: What’s Hype and Where to Drive Results
- Newo AI’s Digital Employee Aims to Revolutionize the Workplace
- Top Generative AI Tool Categories
- Another Extremely Powerful AI-Powered Chatbot Makes Its Debut
- The Surprising Promise and Profound Perils of AIs That Fake Empathy
- ChatGPT Slaagt Opnieuw voor Turingtest: De Chatbot is Zelfs een Beter Mens dan Jij
- UCT Study Shows Empowering Nature of ChatGPT in Resource Creation
- Onderwijsinstructie via AI tijdens operatie
- Does Claude Want a Body? Is It Trying Not to Worry Us?
- GenAI and the Production of Scholarship
- Latest Research in Nature Journal
- Instead of Banning AI, ASU is Encouraging It with OpenAI Partnership
- Hoe heeft Sora kunnen doen waar andere AI…
- Adopting AI at Speed and Scale: The 4IR Push to Stay Competitive
- Australian Higher Education Providers to be Asked for GenAI Action Plans
- Inflection 2.5 Update
- What Is Age-Appropriate Use of AI? 4 Developmental Stages
- ChatGPT in the Co-creation Process for Applied Research Projects
- AI, Content and Context
- AI in Higher Ed
- Workplace Learning Report 2024
- AI literacy: The newest 21st Century competency
- AI Will Shake Up Higher Ed. Are Colleges Ready?
- ChatGPT Is a Blurry JPEG of the Web
- Ethical, human-centered, equitable AI solutions for education
- Generative AI in Higher Education
- AI chatbots ’think’ in English, research finds
- Did Google’s Gemini Give Us a Glimpse of Education’s Orwellian Future?
- Explore potential of AI in Education via Microsoft free 53 min course
- GenAI: Differentiating disruptors from disrupted
- What if we outsource boring but important work to AI?
- How to Use ChatGPT’s Memory Feature
- Google introduces a lightweight open AI model called Gemma
- Google unveils Genie: AI model creating playable virtual worlds from a single image
- Google’s Gemini Is Better Than GPT
- Gemini vs. ChatGPT: AI Apps Head-to-Head
- Microsoft partners with Mistral in second AI deal beyond OpenAI
- The ChatGPT list of lists: A collection of 3000+ prompts, GPTs, use-cases, tools, APIs, extensions, fails and other resources
- 7 Awesome and Free AI Tools You Should Know
- Sora: What Educators Need to Know About The Video Version of ChatGPT
- Tyler Perry warns of AI threat after Sora debut
- Perspectives on Generative AI
- Researchers propose ‘Antagonistic AI’
- AntagonisticAI
- On Not Using Generative AI
- Could Institutional Policies on Generative AI Hold Back Its Transformative Potential?
- Microsoft’s new Orca-Math AI outperforms models 10x larger
- Are the LMS & VLE dead?
- Can academics tell difference between AI- and human-authored content?
- Future of generative AI: Six predictions
- AI Optimism vs. Skepticism
- AI in Higher Education – Balancing the Risks and Rewards
- Gemma: Google Advanced AI Capabilities through Open Source
- Building skills, talent, and trust in an AI world
- Artificial Intelligence is ready to transform the world
- Artificial Superintelligence Could Arrive by 2027, Scientist Predicts
- How college professors are using generative AI to teach
- AI in education is a public problem
- 4 Disruptive Trends For Higher Ed In 2024
- Google’s Language Models Are Open Weight, Not Open Source
- Driving K-12 Innovation: Generative AI is key
- Generative AI – a primer
- Guidelines for the Use of Gen AI Across Campus
- How all of the world’s school systems can improve learning at scale
- Teaching Information Literacy in an Age of Misinformation
- Key Hurdles, Accelerators, and Tech Enablers in Education for 2024
- Early Childhood Teachers Require a Unique Approach to Tech Coaching
- AI Low on Superintendents’ Priority List
- Exploring Opportunities and Challenges with Generative AI
- IT Leadership Workforce in Higher Education, 2024
- How AI Is Reshaping Our Universities
- Career Paths to Explore After Completing Class 12
- Adult learners a neglected species in the generative AI era
- Three AI imperatives for schools in 2024
- School Districts are Integrating Generative AI into their Policies
- Rethinking AI In The Field Of Education
- Harnessing Technology for Engaging Learning Experiences
- Instead of Banning AI, ASU is Encouraging OpenAI Partnership
- How teachers started using ChatGPT to grade assignments
- What Kids Say They Need to Understand How AI Works
- Leveraging AI for Strategic Learning: Designing custom Chatbots
- Generative AI Open Educational Resources
- Researchers create AI worms that can spread from one system to another
- Internet a Pandora’s Box? How can we harness it?
- AI models make stuff up. How can hallucinations be controlled?
- ‘Take this as a threat’ — Copilot is getting unhinged again
- Microsoft Copilot GPT-4 free and available to everyone
- Concern as the gambling industry embraces AI
- An Academic Integrity Policy for Cheating with AI
- Generative AI Worm
- Topic Modeling: Identify Motivations for Enrolling in Online Professional Development
- Enhance Your ADDIE with AI: Eight Prompts to Use Now
- Forecasts: GenAI Market to Be Worth $100B by 2028
- AI Cheating: Education Needs Its Anti-Doping Movement
- We’re already using AI more than we realize
- Critical Thinking in the age of AI
- Don’t just chat(GPT): turn on critical interrogation
- How I Learned to Stop Worrying and Love Robots
- AI Report Suggests a Wave of Disruption Is Coming
- AI Wants Our Jobs…All of Them
- AI and the future of workplace learning
- OpenAI goes after blue collar jobs
- AI Is Disrupting Professions That Require College Degrees
- AI spawns a new generation of job roles
- OpenAI goes after blue collar jobs
- GenAI and the Future of Work
- ‘Future-Proof’ students as AI disrupts the workforce
- What white-collar jobs are safe from AI—and which are at risk?
- Do we need HR for AI employees?
- How To Avoid The AI Side Effects
- How to stay relevant in the Generative AI era
- Job applicants shut out by AI: ‘Interviewer sounded like Siri’
- 30 Emerging Technologies That Will Guide Business Decisions
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie