Twee opvattingen hierover komen aan de orde in dit artikel. De voorstander stelt dat de iPad -vanwege zijn eenvoud- bijdraagt tot een veel snellere (en kleinschaliger, "app-based learning activities") adoptie van ICT in het onderwijs. Daarnaast is de iPad volgens hem zeer geschikt om te creëren, en dus voor een meer activerende didactiek. De transportabelheid en de kinesthetische interactie bieden ook duidelijke meerwaarde ten opzichte van een laptop. De voorstander concludeert:
By providing our faculty with the tools and the opportunity to experiment, we have been able to develop and implement learning activities that allow students to achieve the level of “create” at the peak of Bloom’s Taxonomy. And scaling new heights is really what revolutions are all about.
De tegenstander ziet wel verbeteringen ten opzichte van de technologie die we tot nu toe hadden, maar signaleert geen 'revolutie'. Die belofte ten aanzien van technologie heeft hij al vaak voorbij zien komen. Tot dusver is het onderwijs echter nauwelijks veranderd als gevolg van technologie:
New technology revolutionizes only if its new capabilities actually improve learning. Unless the new medium causes the student to learn more, or faster, or with more retention, or with greater self-efficacy, that’s no revolution, it’s just regime change.
Hij daagt ontwikkelaars van tablets zelfs uit om het onderwijs te transformeren. Want op zich heeft deze technologie volgens de tegenstander veel potentie, vanwege de
"unique capabilities of tablets to increase the factors that really drive learning: engaged time, feedback, a culture of learning, practice of essential skills, and individualization".
Daarnaast zouden tablets zaken voor docenten effectiever en gemakkelijker maken. Want zij zijn het die pas echt het onderwijs kunnen transformeren.
Technologie kan inderdaad als enabler van veranderingen werken, maar het zullen onderwijsgevenden en onderwijsontwikkelaars zijn die samen met lerenden de eigenschappen van deze technologie moeten gebruiken om krachtige leersituaties vorm te geven. En die technologie ontwikkelt zich steeds verder. Je mag je echter niet van ICT afhankelijk maken.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Een iPad kan ‘leuk’ staan dat ie gebruikt wordt, maar het is bijna net zo duur als een (kleine) laptop, en heeft ook z’n beperkingen mbt een iPad. Het kan voor een school een ‘fraai’ imago-boost zijn dat er met iPads gewerkt wordt, wat al gebeurd. Het wordt pas echt interessant als de halve meter schoolboeken erop gebruikt kan worden (ik moet zelf als docent niet aan denken om een boek te lezen vanaf een schermpje, maar dat is mijn eigen opinie). Echter, kan men nog wel goed lezen? Dat is een goede discussie, die misschien hier niet thuishoort. En wat hierbij, ongeacht gebruik van iPad of kleine laptop in de lessen, genoemd dient te worden: eerste uitgave voor een school is voorzien in de infrastructuur (draadloze accesspoints), uitbreiden bandbreedte en nog meer ICT gerelateerde zaken hierbij.
@John Riezebos: ik heb ook wel eens de indruk dat iPad’s voor de ‘Bühne’ worden aangeschaft. Maar ik zie wel meer potentie er in, dan het beeld dat jij hier schetst. Die potentie heeft overigens niet te maken met de e-readfunctie. Uiteraard zul je ook als school moeten investeren in de infrastructuur, voor zo ver dat nog niet is gebeurd.