In deze blogpost besteed ik aandacht aan twee Nederlandse initiatieven op het gebied van generatieve AI. Onlangs is namelijk Aïsha gelanceerd, een leraar-assistent voor VMBO, HAVO en VWO. Verder heeft Hanzehogeschool een erg bruikbare ‘library guide’ over AI in het onderwijs gemaakt. Ik sluit weer af met verschillende links naar bijdragen over (generatieve AI).
Slagen met Aïsha is het initiatief van onder andere Marcel Mutsaarts en Tom Naberink, die ook achter AI voor Docenten zitten. Aisha is een AI-tutor die eindexamenleerlingen van VMBO, HAVO en VWO gepersonaliseerde inhoudelijke ondersteuning geeft. Aïsha stemt volgens de samenstellers af op specifieke behoeftes van de leerling, geeft voldoende autonomie en is 24/7 beschikbaar. Aïsha helpt bij het oefenen van vragen uit de examenbundel, het nakijken van antwoorden, het genereren van voorbeeldvragen en het uitleggen van moeilijke onderwerpen. Leerlingen krijgen uitleg bij de oefenvragen en moeten eerst oefenvragen maken, voordat ze feedback en extra uitleg krijgen. Volgens de initiatiefnemers laten pilots met de AI-tutor zien dat leerlingen de autonomie en afstemming erg prettig vinden. Zij gaan laagdrempelig aan de slag en blijven lang interacteren met Aisha.
De AI-tutor maakt gebruik van alle examenstof en van prompt-technieken van de samenstellers. De applicatie is niet kosteloos. Voor 10 euro kunnen leerlingen zo’n honderd vragen stellen en ongeveer vijf uur leren. Voor mensen met een laag inkomen kan dit een hoge drempel zijn. Aan de andere kant zijn met de ontwikkeling van Aïsha ook kosten gemoeid. Als Aïsha goed werkt, zou dit initiatief wellicht in aanmerking kunnen komen voor subsidie, en gratis beschikbaar gesteld kunnen worden.
Library Guide AI in het onderwijs
Hanze Hogeschool heeft een wel heel rijke bron samengesteld over AI in het onderwijs. Deze site bestaat uit de volgende onderdelen:
- Artificiële intelligentie, met onder meer uitleg over generatieve AI en misverstanden over AI.
- AI in onderwijs en onderzoek (met veel aandacht voor toetsen en privacy).
- Generatieve AI tools (diverse tools zoals ChatGPT en MidJourney worden hier toegelicht; onder meer wat ze wel en niet kunnen).
- Prompt engineering (o.a. principes, persona’s en tips).
- Contact en support.
Je kunt hier uren door grasduinen.
Andere bronnen over generatieve AI
- AI-Enabled ICT Workforce Consortium – Exclusive
- AI-Powered Learning Design
- AI Cheating Isn’t Destroying Higher Ed, It’s Exposing Its Demerits
- OECD AI Policy Observatory – Overview
- Generative AI for Social Learning: Reflective Surfaces
- AI Training Revolution: Upskilling for a New Era
- Artificial Intelligence in Education Market Share to Reach USD 88.2 Billion by 2032, Growing at 43.3% CAGR
- 5 Things About AI That I Wish Enthusiasts Would Remember
- AI in Onderwijs Documentenbundel
- AI, Metacognition, and Debate Instruction
- Innovative AI Converts Video to E-books Instantly, Revolutionizing Online Education
- Digitale Transformatie in Onderwijs met AI
- AI Taking on More Work Doesn’t Mean It Replaces You: Here Are 12 Reasons to Worry Less
- The AI Revolution: A New Era of Collaboration in Learning & Development
- Limitless AI Pendant: Wearable Meetings
- UK AI Regulation Draft Safety
Mijn bronnen over (generatieve) artificiële intelligentie
Deze pagina bevat al mijn bijdragen over (generatieve) artificiële intelligentie, zoals ChatGPT.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie