Twaalf ePortfolio trends

Trent Batson heeft op basis van interviews een bruikbaar overzichtsartikel geschreven over trends en ontwikkelingen op het gebied van elektronische portfolio’s. Daarbij geeft hij ook aan welke factoren deze trends bevorderen.

Batson typeert een ePortfolio onder meer als volgt:

It is thus an electronic record of achievement that can be constantly sorted and culled and curated over time. It is an active repository with many management tools that can generate Web presentations for particular purposes; it is a resume-maker with linked evidence.

Hij positioneert dit middel tegen de achtergrond van de service-economie, waarin werknemers steeds vaker kortere arbeidscontracten hebben en zich continue moeten ‘bewijzen’. Daarbij gaat het ook niet alleen om het onderwijs dat zij hebben gehad, maar om datgene wat zij hebben geleerd.

De belangrijkste twaalf trends op dit terrein zijn dan:

  1. Er zijn nieuwe leveranciers bijgekomen die zich op dit terrein begeven. Volgens Batson zijn er nu zo’n twintig ePortfolioleveranciers.
  2. Er is steeds vaker sprake van grootschalige implementaties, in plaats van gefragmenteerde pilots.
  3. Er worden door klanten hogere eisen gesteld aan de functionaliteit.
  4. Het zijn steeds vaker individuen die een ePortfolio aanschaffen.
  5. ePortfolio’s zijn steeds vaker mobiel toegankelijk.
  6. De ePortfolioleveranciers opereren nagenoeg niet op een internationale schaal.
  7. De markt van het K12-onderwijs voor ePortfolio’s wordt volwassen, maar stelt wel andere eisen aan een ePortfolio.
  8. Het bedrijfsleven heeft in toenemende mate belangstelling voor ePortfolio’s om zicht te hebben op het leren dat medewerkers in eigen tijd en tempo doen. Ze willen niet dat ePortfolio’s bedrijfsgevoelige content bevat.
  9. Er is in toenemende mate belangstelling voor alternatieve manieren van certificering, bijvoorbeeld in de vorm van badges en “micro-credentialing certified by peers“.
  10. Leermanagement systemen en ePortfolio’s zullen steeds meer geïntegreerd worden. Daarbij is wel nog sprake over een op te lossen issue rond eigenaarschap (het LMS is van de organisatie, het ePortfolio van de lerende).
  11. ePortfolioleveranciers specialiseren zich steeds vaker in specifieke sectoren (marktsegmentatie).
  12. ePortfolio’s krijgen steeds vaker een web 2.0-achtige architectuur. Onder meer omdat individuen vaker een ePortfolio aanschaffen.

In het laatste deel van zijn artikel verkent Trent Batson de ‘drivers‘ achter deze trends. De verschuiving van organisatie naar individu is volgens hem tekenend voor de ‘Do It Yourself-learner‘, die zelfverantwoordelijk is voor zijn eigen ontwikkeling, en die op diverse manieren leert (niet alleen ‘op school’).

De smalle internationale oriëntatie van ePortfolioleveranciers verklaart hij vanuit de verschillende leerculturen van landen. Het ePortfolio past volgens hem goed bij de competitieve Amerikaanse cultuur. Alternatieve manieren van certificering komen voort uit de behoefte om te laten zien dat je bekwaam bent. Het is niet voldoende om dat te vertellen.

Badges could in theory be coupled with rubrics as evidence of achieving a particular level of expertise within a rubric structure. That badges are based on peer review seems very much in keeping with the DIY learner emerging pattern. Not only can learners “own” their own learning but perhaps also “own” the process of learner peer review.

Batson stelt ook dat ePortfolio’s kunnen leiden tot disruptie van het bestaande onderwijs.

Trent Batson heeft een optimistisch artikel geschreven over ePortfolio’s. Dat is eigenlijk ook niet verrassend omdat hij in deze branche werkzaam is.

Desalniettemin vind ik zijn link met de service-economie en de ‘DIY-learner’ sterk. Ook in ons land worden werknemers mondjesmate steeds meer verantwoordelijk voor hun eigen ontwikkeling. Dit proces gaat met horten en stoten, mede omdat organisaties vaak niet geneigd zijn om die verantwoordelijkheid los te laten.

Daarnaast hebben wij een minder competitieve leercultuur, waardoor werknemers minder geneigd zijn om zich te profileren. ePortfolio’s werden in het Nederlandse hoger onderwijs bijvoorbeeld vaker ingezet om de persoonlijke ontwikkeling zichtbaar te maken. Dit impliceert een behoorlijke dosis vrijblijvendheid.

Een laatste issue, waar Batson niet op ingaat, is het tijdsintensieve karakter van een ePortfolio. Het kost veel tijd om een ePortfolio samen te stellen, en te screenen. Wellicht dat badges hier ook een rol bij kunnen vervullen. Dat zou de acceptatie van ePortfolio’s ten goede komen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *