Tussentijds, formatief, toetsen leidt tot betere resultaten bij de eindbeoordeling. Dit zogenaamde ‘testing-effect’ is al langer geleden vastgesteld voor het hoger onderwijs. OU-promovenda Kim Dirkx heeft dit effect nu ook vastgesteld voor het voortgezet onderwijs.
Kim heeft gisteren haar proefschrift ‘Putting the Testing-effect to the Test’ verdedigd. Zij heeft onder meer met oogbewegingsregistratie -‘eye tracking’- aangetoond dat leerlingen van Duitse en Nederlandse scholen extra aandacht besteden aan onderdelen van de leerstof, waarvan uit een formatieve toets blijkt dat ze deze slecht beheersen. Deze tussentijdse toetsen bevorderen dus dat leerlingen gerichter gaan studeren. Met een betere eindbeoordeling als gevolg.
Kim concludeert dat tussentijds toetsen leidt tot het beter onthouden van feiten, en tot het beter kunnen toepassen van kennis. Je moet dan wel meerdere keren toetsen.
Enkele richtlijnen op basis van haar onderzoek zijn:
- Geef leerlingen de mogelijkheid om na een toets alles te herbestuderen.
- Toets herhaaldelijk, en niet één keer.
- Tijdens de afsluidende toets moet dezelfde kennis worden getoetst met gelijkaardige problemen als bij de tussentijdse toetsen.
- Maak leerlingen bewust van het belang van tussentijdse toetsen voor het leren. We hebben leerlingen immers zodanig opgevoed dat zij vooral leren als een toets ‘meetelt’.
Uiteraard kun je ICT uitstekend inzetten voor formatief toetsen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie