Deze blogpost van Origin Learning illustreert niet alleen de enorme groei aan mobiel dataverkeer en mobiel internetgebruik, maar verkent ook de ontwikkeling van mobiele technologie voor leren (met name voor werkplek leren). Ik zal de trends samenvatten en indien ‘nodig’ er ook commentaar bij leveren.
De trends zijn dan:
- HTML5 vervangt Flash-technologie als het gaat om mobiele content. HTML5 maakt het mogelijk om interactieve content op diverse mobiele apparaten te gebruiken. Ook kan het worden gebruikt voor het automatisch aanpassen van web applicaties aan de grootte van het beeldscherm (responsive design). Volgens mij is Flash-technologie op mobiele apparaten nooit echt doorgebroken. Met dank aan Steve Jobs.
- Het toenemend gebruik van ‘bring your own device’ maakt het nodig om designbenaderingen te gebruiken die ‘device agnostic’ zijn. Het is inderdaad te hopen dat applicaties langzamerhand op elk apparaat -en met elke browser- gebruikt kunnen worden. De werkelijkheid is helaas anders.
- Aangezien het analyseren van grote hoeveelheden data een steeds belangrijkere plek in gaat nemen (of je wilt of niet), zullen er ook toepassingen worden ontwikkeld waarmee het mobiele gedrag van lerenden gemonitord kan worden.
- Gebruikers zullen in toenemende mate meerdere schermen tegelijkertijd gaan gebruiken. Of het effectief voor leren is, is wat mij betreft de vraag.
- Leerervaringen zullen naadloos van laptop naar tablet, enzovoorts overgaan. Responsive design moet dan zorgdragen voor consistentie in leerervaring.
- Er zal steeds vaker gebruik gemaakt worden van leermaterialen die speciaal ontwikkeld zijn voor mobiele apparaten. Origin Learning spreekt van ‘bite sized learning’. Je leest in dit verband ook wel eens over ‘micro-learning’ (al kan dit begrip ook een andere betekenis hebben). Daarbij gaat het dus vooral om relevante ’just-in-time’ informatie waar de franjes van verwijderd zijn. Wat echt iets anders is dan het toegankelijk maken van online cursussen via een mobiel apparaat.
- Mobiele technologie zal worden gebruikt voor competentiegericht leren (het fenomeen is in de VS -in tegenstelling tot ons land- erg ‘hot’). Daarbij gebruiken werknemers mobiele technologie voor het raadplegen van leermaterialen die voor mobiele apparatren zijn gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan mobiele online taalprogramma’s of aan applicaties die gebruikt worden voor het mobiele beoordelen van werknemers. Dit punt heeft raakvlakken met ‘bite sized learning‘.
- Gamification zal ook binnen applicaties voor mobiel leren in toenemende mate worden toegepast, met name ook om lerenden te motiveren. Dat mobiele apparaten niet vanzelf motiverend werken, werd vandaag weer eens duidelijk.
- Dankzij het gebruik van GPS kan leercontent worden aangeboden, op basis van de locatie waar de lerende zich bevindt. Tijdens mijn bezoek aan de Late Rembrandt, zondag jongsleden, heb ik dat ervaren met de Rijksmuseum-app (ook al moest ik het nummer van het schilderij intypen voor meer informatie).
- Augmented reality kent al jaren ups en downs, maar zal ook steeds vaker worden gebruikt op mobiele apparaten. De toepassingen worden krachtiger, net als de toepassingen voor virtual reality.
- Mobiele technologie zal in toenemende gebruikt worden voor ‘social learning’. In een dit jaar te verschijnen boek definiëren Marcel de Leeuwe en ik dit begrip als: “samenwerkend leren met behulp van sociale media, waarbij de lerende veel controle heeft over wat, hoe, waar en waarmee er geleerd wordt”. Mobiele technologie wordt dan gebruikt voor engagement en communicatie. Het succes van veel sociale media hangt ook af van de mogelijkheden voor mobiel gebruik.
- Draagbare, ‘wearable’, apparaten zullen de volgende stap zijn op het gebied van technologie. De mogelijkheden voor leren van toepassingen als de Apple Watch of Google Glass ‘2.0’ zullen nog nader moeten worden verkend. Ik heb hier eerder over geschreven (hier, hier, hier, hier en hier).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie