Trends op het gebied van elektronische leeromgevingen (#in)

Michael Feldstein geeft Phil Hill van Delta Initiative de gelegenheid om -naar aanleiding van de overname van Blackboard door investeerder Providence Equity- trends op het gebied van elektronische leeromgevingen (ELO) te beschrijven. Hill ziet een nieuwe markt opkomen, waar Blackboard en diens concurrenten niet langer domineren.

Na een korte terugblik op de ontwikkeling van de ELO-markt tot nu toe, signaleert Hill de volgende trends voor de toekomst:

  • De ELO-markt kent nu meer keuzemogelijkheden en competitie dan een aantal jaren geleden.
  • Het Software as a Service-model (SaaS) biedt nieuwe mogelijkheden voor alternatieve ELO-oplossingen.
  • De vraag naar meer Web 2.0- en Web 3.0-functionaliteiten en interfaces leiden tot andere ELO-oplossingen. 
  • De grenzen vervagen tussen content delivery systems en ELO's. Dat geldt ook voor de grenzen tussen ELO's en student informatiesystemen.
  • Er worden hogere eisen gesteld aan analysetools en datarapportages.

Het is de vraag of ELO's aan de toenemende diversiteit en complexiteit aan eisen en wensen kunnen voldoen. Bestaande leveranciers zijn vaak moeilijk in staat om daar snel en flexibel op in te spelen. Deze ontwikkelingen (met name de laatste drie) kunnen er dan ook toe bijdragen dat onderwijsinstellingen concluderen dat een alles-in-één ELO niet langer voldoet aan hun behoefte.

Anderzijds zullen veel onderwijsinstellingen pas overgaan tot migratie naar een ander systeem (of andere systemen) als het niet anders kan. Afscheid nemen van een ELO, die al jaren wordt gebruikt, en een nieuw systeem (of een geïntegreerd geheel aan applicaties) in gebruik nemen, is immers een complex en vanuit meerdere perspectieven kostbaar traject.

Veranderende wetgeving (rond learning analytics en studentinformatie) zou wel eens tot een omslagpunt kunnen leiden, en onderwijsinstellingen dwingen tot migratie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *