De metaverse is een virtuele ruimte waar mensen en organisaties kunnen interacteren, samenwerken en activiteiten uitvoeren. Technologieën zoals artificiële intelligentie, virtual reality en blockchain technologie komen hierin onder meer samen. In Metaverse trends, predictions, and advice for 2023 vat Alex Howland belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de metaverse samen. Hij adviseert innovatieve bedrijven te investeren in deze innovatie.
Dat laatste is niet zo vreemd omdat Howland mede-oprichter is van Virbela dat zich profileert als metaverse-platform. Desalniettemin zijn enkele ontwikkelingen die hij schetst interessant en relevant:
- In 2023 zal de metaverse volgens hem waarschijnlijk exponentieel groeien en meer immersief en expansief worden.
- Avatars zullen waarschijnlijk meer realistisch worden waardoor complexere interacties in virtuele werelden mogelijk worden. Vanuit het perspectief van leren is dit natuurlijk van belang.
- Er zal worden gewerkt aan andere hardware waarmee we gebruik gaan maken van metaverse-omgevingen. De headsets zullen worden vervangen door andere apparaten. Ook zullen er meer geavanceerde en intuïtieve platforms komen. De toegankelijkheid van de metaverse zal daarmee verbeteren.
- Organisaties zullen nieuwe organisatiestructuren ontwikkelen en nieuwe teams vormen die op dit terrein het voortouw te nemen.
- Er zullen steeds complexere programma’s binnen de metaverse worden ontwikkeld, met name op het gebied van leren en ontwikkelen (o.a. talentprogramma’s, programma’s met klanten).
- Bedrijven zullen strategischer worden over hoe de metaverse zakelijke waarde kan ontsluiten. In eerste instantie zal de metaverse leiden tot meer kosten en minder prestaties, maar vervolgens zal de weg omhoog gevonden worden. Als je vroeg in 2023 aan de slag gaat met het opschalen van testprogramma’s dan kan dit helpen om op termijn een concurrentievoordeel en marktaandeel te verwerven.
- Organisaties kunnen een start maken om meer virtueel te worden. Dit kan ook kosten besparen (huisvesting, reis- en verblijfskosten). Organisaties die de meeste waarde kunnen halen uit de metaverse zouden kunnen leren om programma’s op afstand en hybride programma’s te ontwikkelen, door leiders aan te nemen die innovatie kan stimuleren en medewerkers kunnen verbinden rond bedrijfsdoelstellingen.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie