Amerikaanse bedrijven besteden steeds meer geld aan leren en ontwikkelen. Daarnaast is de ‘leerfunctie’ van bedrijven aan het veranderen.
Bersin & Associates (inmiddels onderdeel van Deloitte) hebben een paar dagen geleden een bericht gepubliceerd waarin blijkt hoe zeer de markt van ‘corporate learning‘ in de VS in beweging is. Een paar conclusies:
- In 2008 en 2009 gaven bedrijven veel minder uit aan corporate learning. Sinds 2010 nemen de uitgaven toe, met een toename van maar liefst 12% in 2012.
- De behoefte aan gespecialiseerde vaardigheden neemt drastisch toe. Daarbij gaat het over verdiepende expertise, intellectuele waarde en ook niet-tastbare eigenschappen.
- Veel nieuwe medewerkers beschikken over onvoldoende basisvaardigheden.
- De ontwikkeling van leiderschap en ‘succession management‘ worden steeds belangrijker. Dat leer je niet op een formele manier.
- Er wordt steeds vaker zelfgeorganiseerd geleerd met behulp van ICT. De uitgaven aan deze manier van leren zijn met maar liefst 39% gegroeid. Er wordt meer mobiel geleerd, en minder ‘instructor-led’.
- Het zijn vooral de ‘high impact’ organisaties, die meer besteden aan leren en ontwikkelen. Zij beschouwen leren niet als kostenpost, maar als investering en hebben er ook veel baat bij.
Dit betekent wat mij betreft dat de leerfunctie binnen bedrijven echt aan het veranderen is. Er vindt een verschuiving plaats van ’traditionele’ instructiegerichte manieren van leren (inclusief online leren), naar een mix van formeel en zelfgeorganiseerd leren, ook met behulp van ICT. Ik merk dit ook als ik praat met Nederlandse bedrijven en instellingen. Verschillende jaren werd er vooral over gepraat. Nu is men er daadwerkelijk mee bezig.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
… en ik ben exact hiermee bezig bij mijn werkgever… Dank Wilfred voor deze bijdrage.
En wij hebben geen budget voor knowledge sharing, terwijl we in de it sector zitten!
Graag gedaan
Volgens mij zijn jullie niet de enige. Al gaat het ook niet alleen om budget.