Trends in leren, in België

Via Google Alerts kom ik net een artikel tegen over ontwikkelingen en trends binnen de Belgische opleidingswereld. Dit artikel gaat onder meer in op het aandeel e-learning:

  • 3,7% van de opleidingsbureaus gebruikt e-learning en multimedia bij leren.
  • E-learning kent een gestage groei:


    in 2006 werd deze vorm niet of amper toegepast, terwijl het in 2008 al door 6,8 % van de opleidingsverstrekkers werd gehanteerd.

Het artikel stelt verder dat binnen organisaties "klassieke opleidingsvormen" dominant zijn. Werkplekleren komt op plek twee, terwijl 41% gebruik maakt van 'blended learning'. De verwachting is dat het aandeel 'klassieke opleidingen' fors zal afnemen, ten gunste van ‘blended learning’, e-learning en werkplekleren.

Het is volgens mij voor het eerst dat ik dergelijke cijfers zie over Belgisch 'opleidingsland'. Ik schrok aanvankelijk van het aandeel ' e-learning'. Ik vind dat een laag cijfer, normaliter wordt het aandeel ' e-learning'op twintig tot dertig procent geschat (in een Westers land; in deze presentatie passeren cijfers de revu). Het aandeel 'blended learning' komt op mij wel weer als 'omvangrijk' over.

Verder zie je een vergelijkbare ontwikkeling als elders: verwachte afname van 'klassiek opleiden' ten gunste van onder meer e-learning.

Het lastige van dit soort artikelen (en de onderliggende onderzoeken) is echter: welke definitie gebruiken we? Vergelijken we misschien appels met peren?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *