Towards Maturity voert in Groot-Brittannië al enkele jaren benchmarkonderzoek uit naar het gebruik van ICT voor leren binnen organisaties. Dit jaar hebben vierhonderd respondenten deel genomen aan de studie. Laura Overton licht vast een tipje van de sluier op (het rapport verschijnt de volgende maand):
- De drie belangrijkste redenen voor organisaties om aan e-learning te doen zijn: het vergroten van de toegankelijkheid, het verbeteren van de kwaliteit en het vergroten van de flexibiliteit. Kostenreductie komt op plaats vijf, na het verbeteren van de administratie. De business drivers voor e-learning zijn in zes jaar tijd overigens drastisch veranderd.
- De economische recessie is binnen de meeste organisaties positief van invloed geweest op het gebruik van e-learning, al geldt voor 20% van de organisaties het omgekeerde.
- De meest toegepaste leertechnologie is online enquetes en vragenlijsten. Ook andere, veel gebruikte, toepassingen zijn sterk aanbod gericht (content, bronnen op het intranet, online beoordelingen, leermanagement systeem).
- Sociale media worden allesbehalve op grote schaal gebruikt voor leerdoeleinden. Percentages schommelen tussen de 11% (third-party social networking sites) en 22% (e-tutor support). Veel respondenten verwachten deze applicaties wel binnen twee jaar voor leren te gaan gebruiken. Overigens gaven respondenten dat twee jaar geleden ook al aan…..
- Des te 'volwassener' organisaties technologie voor leren gebruiken, des te groter zijn de voordelen die zij ervaren.
Erg informatief, deze studie. Tijd voor een Nederlandse variant?
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie