De afgelopen week vond de Educause plaats. Een grote groep collega's uit het Nederlandse middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs hebben deze conferentie bezocht. Op Twitter, verschillende weblogs (zoals van het Consortium voor Innovatie) en de Edutrip 2008-wiki is daar over geschreven.
Via Stephen Downes ben ik op een algemene terugblik van Mitchell Weisburgh tegengekomen. Weisburgh heeft tijdens de Educause drie trends opgemerkt:
- Er komen steeds meer technologieën beschikbaar die ander onderwijs mogelijk maken dan het "lecture/readings/papers/tests paradigm". Weblectures worden bijvoorbeeld ingezet, in combinatie met gezamenlijk te maken opdrachten. Student Respons Systemen vergroten de betrokkenheid van lerenden. Andere technologieën helpen het onderwijs beter te visualiseren.
De voorbeelden van Weisburgh passen volgens mij overigens meestal goed binnen het klassieke onderwijsparadigma. - Administratieve systemen veranderen. Het delen van informatie tussen verschillende systemen (op een efficiënte manier), interoperabiliteit en beveiliging zijn hierbij kernwoorden. Tegen open source software wordt dubbelslachtig aangekeken, schrijft Weisburgh.
- De eisen ten aanzien van de infrastructuur veranderen als gevolg van de behoefte aan kostenreductie, toenemende flexibiliteit en 'vergroening' van de technologie. Verder signaleert Weisburgh spanningen tussen onderwijs en ICT-beheer. ICT-beheer hamert op stabiliteit, beheersbaarheid, veiligheid en betrouwbaarheid. 'Onderwijs' (althans de vernieuwers) wil openheid en experimenteerruimte. Dat is precies één van de zaken waar ik aanstaande dinsdag tijdens mijn keynote op in ga!.
Cloud computing wordt volgens Mitchell Weisburgh daarbij gezien als één van de oplossingen voor dit punt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie