Vandaag is het Trendrapport Open Educational Resources 2013 verschenen. Dit rapport biedt wat mij betreft een mooi totaaloverzicht op ‘OER’. Ik heb hier, samen met collega Wim Didderen, ook een artikel voor geschreven. Er is een Nederlandstalige en Engelstalige versie beschikbaar van dit rapport.
Het trendrapport is een uitgave van de special interest group open educational resources van SURF. Het bevat een vijftien artikelen en vijftien intermezzo’s (voorbeelden) over deze belangrijke ontwikkeling op het gebied van ICT in het onderwijs.
Om een overzicht te krijgen van dit rapport raad ik je aan de Nederlandstalige bijdrage OER 2013: The Next Step te lezen (p. 5-9), en de inhoudsopgave te bekijken. Je krijgt dan een prima indruk van het rapport, en de mogelijkheid om keuzes te maken.
De redacteuren Ria Jacobi, Hester Jelgerhuis en Nicolai van der Woert concluderen in het inleidende hoofdstuk op basis van de diverse bijdragen dat OER de stap naar een volgende fase van ontwikkeling en rijpheid lijkt te maken. Er wordt niet zo zeer meer gesproken over waarom OER moet worden toegepast, maar wat goede, concrete, toepassingen van open educational resources zijn en hoe OER zich verder zal ontwikkelen. Volgens de redactie is OER de pioniersfase aan het verlaten, en betreden we een fase van early adopters waarin “nieuwe mogelijkheden in beeld komen met een keur aan nieuwe toepassingen en kansen“.
Dit zal overigens ook nog gepaard gaan met een fase van desillusie, zo voorspelt de redactie op basis van Gartner’s hypecycle.
Er is ook een Engelstalige versie van dit rapport gemaakt. Het rapport is ook als app beschikbaar.
Ik zal het artikel van mij nog apart op mijn blog publiceren.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie