Wat zijn op dit moment de belangrijkste trends op het gebied van ICT in het onderwijs? Deze vraag willen Pieter Vorstenbosch en ik beantwoorden in een rapport dat wij momenteel schrijven voor saMBO~ICT.
De trends in dit rapport zijn niet alleen technologisch van aard. Wij signaleren enkele ontwikkelingen die sociaal, economisch, cultureel, technologisch en onderwijskundig van aard zijn. In onze huidige complexe samenleving zijn deze facetten nauw met elkaar verweven.
Deze trends roepen een aantal nieuwe pedagogisch-didactische vraagstukken op, waar onderwijsorganisaties, leidinggevenden, onderwijsgevenden en leerlingen een antwoord op moeten zien te formuleren. Daarnaast zijn de ontwikkelingen sterk van invloed op de inhoud van het onderwijs (wat), de wijze waarop het onderwijs verzorgd zal worden (hoe) en de technologie die gebruikt wordt om te leren.
In een aantal hoofdstukken willen we deze ontwikkelingen op een meer beschouwende manier beschrijven. In een aantal kaders werken wij uit hoe een en ander in de onderwijspraktijk tot uitdrukking komt. Deze kaders bevatten praktijkvoorbeelden. Eveneens komen suggesties voor de implementatie aan de orde.
Dit rapport is dan ook voor verschillende doelgroepen bedoeld. Bestuurders zullen, hopen wij, vooral door de beschouwende onderdelen geboeid worden. Team/afdelingsmanagers, onderwijskundigen en belangstellende docenten ook door de kaders.
De eerste teksten staan inmiddels online. Feedback wordt zeer op prijs gesteld. Uiteraard word je naam vermeld.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie