Vandaag is het Trendrapport 2016 van SURFnet verschenen. In dit rapport worden dertien trends beschreven, die gecategoriseerd zijn langs drie rode draden. Ik heb het redactioneel mogen schrijven, plus een hoofdstuk waarin andere trendrapporten worden samengevat.
Het trendrapport is geschreven door een groot aantal auteurs, die de hulp hebben gekregen van een flink aantal reviewers. In totaal zijn 44 Nederlandse experts op het gebied van onderwijs en ICT betrokken geweest bij dit rapport
De drie rode draden zijn samengevat:
- Didactische verrijking: technologische trends kunnen bijdragen aan interessanter, beter en meer motiverend onderwijs.
- Adaptief leren: technologische trends kunnen bijdragen aan onderwijs dat zich aanpast aan de lerende.
- Organiseren van flexibiliteit: technologische trends kunnen bijdragen aan onderwijs waarbij verschillende grenzen vervagen, (tussen onderwijsvormen, tussen opleidingen en instellingen).
In het redactioneel verkennen we ook de mogelijke gevolgen hiervan (ontbundeling, student eigenaar van het leerproces).
De dertien trends zijn dan:
- Virtual reality
- Serious gaming
- Het virtuele klaslokaal
- Gamification
- Internet of Things
- Student eigenaar van zijn online identiteit
- Digitale badges en microcredentialing
- Van open content via open pedagogy naar open onderwijs
- Persoonlijke leeromgeving voor instellingsoverstijgend studeren
- Adaptieve leeromgeving voor wendbaar onderwijs
- Learning analytics
- Digitaal toetsen en learning analytics
- Kunstmatige intelligentie
Volgens mij biedt het rapport een mooi en bondig overzicht over de belangrijkste trends.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie