Edublogger Vicki Davis signaleert een nieuwe trend op het gebied van (t)e-learning: het wereldwijde web wordt drie dimensioneel. Stephen Downes noemt deze bijdrage zelfs "the best post of 2007 to date".
De kracht van 3D-omgevingen ligt in de authenticiteit. Deze bijna-levensechte omgevingen genereren een groot gevoel van betrokkenheid. Erg belangrijk voor leerdoeleinden. Davis schrijft onder andere
A picture is worth a thousand words, why are we still talking about words?
Davis illustreert een aantal educatieve voordelen van een 3D web. Zij doet dan onder meer aan de hand van videofragmenten. Davis stelt o.a. dat je in een 3D omgeving plekken kunt bezoeken, die je in het echt nooit kunt bezoeken. Zoals het oude Rome.
What if the students could interact with such things? What if they could go to ancient Rome and what if we could go there as well? What if we could see some ways that some of the pyramids could have been built or visit an Aztec village and be part of the crowd when Montezuma arrives? What if we can experience the American revolution and be with the troops in Valley Forge? How much would we learn if we can go there virtually? How much can we teach the students.
If experience is the greatest teacher, what if we could give our students a SAFE way to experience such things! Think of the potential!
Davis heeft behoorlijk werk gemaakt van deze bijdrage. Echt de moeite waard.
BTW: half januari van dit jaar heb ik over deze ontwikkeling een column op e-learning.nl geschreven.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie