Ik geef toe: ik reis vaker met de auto dan met de trein naar mijn werk. De trein heeft als grote voordeel dat ik er in kan lezen of weblogbijdragen kan schrijven. En natuurlijk is de trein een stuk schoner dan de auto. Maar de trein heeft ook belangrijke nadelen. In de eerste plaats de onbetrouwbaarheid. Als je met de auto reist, dan weet je ongeveer hoeveel tijd je er mee kwijt bent en hoe lang je in de file staat. Bij de trein ga je er van uit dat deze op tijd reist, wat lang niet altijd het geval is. Op de tweede plaats ben je met de trein minder flexibel (gebonden aan vertrektijden, in mijn geval 2x per uur). Op de derde plaats -als je echt pech hebt- beschik je bovendien niet over een zitplaats waardoor het grote voordeel te niet gedaan wordt. Het vierde en belangrijkste nadeel is de veel langere reistijd van deur tot deur. Bij mij duurt de enkele reis een ruim half uur langer als ik met fiets-trein-fiets reis, in plaats van met de auto.
Ik was dus erg benieuwd naar de nieuwe dienstregeling. Welnu: vanaf 10 december aanstaande duurt mijn treinreis een kwartier langer. Ik mag ’s morgens de wekker een kwartier eerder zetten om op hetzelfde tijdstip op m’n werk te arriveren. Ik betwijfel of mij dit zal motiveren om vaker de trein te nemen :-(.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie