Bij online leren moet je er ook voor zorgen dat lerenden zich verbonden voelen met docenten. Dat doe je onder meer door als docent zichtbaar te zijn. Dat kan bijvoorbeeld met transparante schoolborden.
Bij een transparant schoolbord -“learning lightboard” of “learning glasses”- gebruikt een docent een plaat van plexiglas die tussen de docent en de webcam staat. De docent gebruikt fluoriserende stiften en goede belichting, en kan op die manier uitleg geven terwijl de docent in beeld is. Zij beschikken daarbij over een groot oppervlak om op te schrijven. Ook hoeven docenten niet vooraf dia’s voor te bereiden.
Het voordeel hiervan in vergelijking met bijvoorbeeld een webcam die alleen een schrijvende hand filmt, is dat de docent meer zichtbaar is en zich rechtstreeks tot de lerenden kan wenden. En dat bevordert verbondenheid met lerenden. Bepaald niet onbelangrijk bij online leren.
Deze “learning glasses” zijn voor veel geld kant en klaar te koop. Bij de Trinity Western University bouwen studenten deze borden echter voor tweehonderd dollar zelf. Op eCampus News lees je hoe je zo’n bord zelf kunt maken.
Deze toepassing is uiteraard minder geschikt als je veel afbeeldingen gebruikt bij instructies, of als je -zoals ik- een zeer beroerd handschrift hebt. Verder is deze toepassing ook alleen maar geschikt voor het geven van uitleg. Je kunt het plexiglazen schoolbord in deze setting niet delen met lerenden (wat met een online whiteboard wel weer kan).
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Moet je dan een genie zijn in achterstevoren schrijven of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij zien lerenden dit via de webcam in spiegelbeeld. Het spiegelschrift wordt dus weer gespiegeld.
Wanneer je aan de “achterkant” van het bord schrijft, zien de lerenden ook via de camera het in spiegelbeeld. Wanneer je de les of instructie opneemt kun je voor het online zetten of uitzenden het beeld spiegelen. Dit kan o.a. met het programma Video Rotate flip Video (gratis app via de Microsoft-store)