Ons onderwijssysteem is niet ontworpen voor de vraagstukken waarmee onze huidige kennissamenleving geconftonteerd wordt. Aldus sir Ken Robinson in een interview bij CNN. Hij stelt over het onderwijssysteem:
It's based on models of mass production and conformity that actually prevent kids from finding their passions and succeeding
Robinson pleit voor een veel grotere nadruk op persoonlijke ontwikkeling. Het onderwijs moet niet doen alsof alle kinderen dezelfde talenten hebben. Daarom moet het onderwijssysteem niet worden verbeterd, maar getransformeerd.
In feite beoogt competentiegericht onderwijs die verbetering. Terwijl een veel radicalere verandering vereist is. Op dit moment signaleer ik in de discussies over onderwijs dat we helaas een tegengestelde richting inslaan.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Tegengestelde richting?
Nee hoor! Wanneer kom je eens langs bij http://www.eentweetien.nl
Hét model voor ‘Education 3.0’. Een broedplaats als onderwijsmodel met de persoonlijke zoektocht en ontwikkeling als basis.
Zie dit fraaie voorbeeld:
http://denkbeeldenstorm.nl/2010/03/van-leerling-naar-meester/
Ik nodig je hierbij graag eens uit om , samen met andere onderwijsvernieuwers, een middag langs te komen voor een goed gesprek en een lekker hapje.
@wrubens: Terechte stellingname door Ken Robinson. Onderwijs is geen lopendeband werk. Maar wat moeten we wel doen?
@Denkbeeldhouwer: ben je geen witte raaf? Als ik aan het MBO denk, zie ik standaarden, centrale examens etc voor me.. Langs komen? Mmmmm
@HansSlender: actief leren, praktijkgericht, ICT gebruiken om te flexibiliseren, etc
Dank je wel voor deze mooie link. De visie van Robinson komt wat mij betreft erg overeen met het denken wat ik O’Puur noem. Mag ik iedereen hier uitnodigen om dit filmpje ook te bekijken?
http://animoto.com/play/bX1fjOWtB5J0NvbNBBGXjw?autostart=true
Als het je aanspreekt: vind de O’Puur groep op LinkedIn Groups, ik ga daar graag met je in contact!
Karlo
@Karlo Mans: mooie film, interessant initiatief