Binnen het middelbaar beroepsonderwijs, en ook voortgezet onderwijs, worden steeds vaker laptops ingezet. En dat gaat lang niet altijd goed. De belangrijkste reden hiervoor is m.i. dat onvoldoende wordt nagedacht over een didactisch zinvol gebruik van laptops.
Vandaag heb ik op verzoek een training verzorgd voor een groep docenten van een regionaal opleidingen centrum. Deze training bestaat uit de volgende onderdelen:
- Redenen om laptops te gebruiken en risico’s/knelpunten (opdracht)
- Model om naar laptops in onderwijs te kijken (inleiding TPACK en vragen)
- Verkenning vijf verschillende typen functionaliteiten/applicaties in relatie tot leeractiviteiten, leerdoelen en ruimtes (inleiding en korte discussie)
- Ontwerp van een dagdeel (opdracht)
- Waar kun je tegen aan lopen (en wat te doen)? (inleiding en discussie)
Hieronder vind je de bijbehorende presentatie.
View more presentations from Wilfred Rubens.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Wat me verbaast is dat dit boekje niet bij je bronnen staat:
http://issuu.com/kennisnet/docs/laptops-in-het-mbo
Verder een prima presentatie! Daar ka je weer een jaar mee het land doortrekken volgens mij.
@Willem: één van de aanleidingen van deze workshop was juist het ontbreken van didactische handreikingen in dit boekje. Ik vind deze publicatie erg handig, maar minder geschikt voor docenten. Vandaar…
Dan heb ik je met mijn reactie in ieder geval die achterliggende gedachtes laten uitspreken! 🙂
@Willem: dat heb je…
Hallo Wilfred,
De TPACK bedenkers Mishra en Koehler, en vooral de voortbordurende Harris en Hofer (2009) benadrukken nogal de belangrijke rol van leeractiviteiten. Beter gezegd: daar moet je beginnen, bij de leeractiviteiten die de leerling of student moet uitvoeren. Ik ben daar een groot voostander van, omdat het zo’n helder uitgangspunt is en omdat op die manier ook direct blijkt of leerling/student of leraar/ docent iets hebben aan de technologie of tool die ze kiezen of moeten gebruiken. Heb je het bewust wat naar achteren geschoven, en zo ja waarom?
@Aike van der Hoeff: ik neig er toe om bij de leerdoelen te starten. Wat willen we bereiken? Daarna volgt het hoe, en het waarmee? Maar ik vind het op de eerste plaats belangrijk om stil te staan bij de vraag: waarom laptops in het onderwijs? Daar wordt vaak te gemakkelijk over heen gestapt, terwijl docenten daar vaak vragen over hebben.