Traditionele behoeften domineren bij heroriëntatie op e-learning oplossing

De Universiteit van Calgary is bezig om zich te heroriënteren op hun e-learningoplossing. Onlangs hebben zij een rapport gepubliceerd waarin zij beschrijven welke behoeften en knelpunten gebruikers op dit moment hebben. Wat valt mij daarbij op?

D’Arcy Norman is voorzitter van de werkgroep die dit heroriëntatieproces organiseert. Via een speciale tag op zijn weblog kun je het proces volgen. Op dit moment maakt deze universiteit gebruik van Peoplesoft, BlackBoard, Provost e-portfolio, Adobe Presenter (weblectures) en Elluminate.

Via interviews, focusgroepen, demonstraties van vier aanbieders, LMS ‘zandbakken’ en enquêtes zijn de huidig behoeften en knelpunten in kaart gebracht.

Daarbij valt mij een aantal zaken op:

  • Het aantal studenten dat feedback heeft gegeven is gering. Er is sowieso beperkt gereageerd op de enquêtes.
  • Gebruikers willen de e-learningoplossing vooral met hun eigen device kunnen gebruiken.
  • De problemen en behoeften zijn behoorlijk ‘down to earth‘. Gebruikers willen een intuïtieve interface, klagen over de onbetrouwbaarheid van e-mail (omdat studenten gmail en hotmail gebruiken, en spamfilters mails tegen houden) of klagen er over dat Blackboard versie 8 niet goed werkt met de huidige webbrowser.
  • Er is een continue behoefte aan professionalisering op het gebied van ICT in het onderwijs.
  • Er is sprake van een traditioneel gebruik van de e-learningoplossing (vooral content verstrekken).
    • Slechts een kleine groep docenten vindt een e-Portfolio bijvoorbeeld een ‘must have‘.
    • Integratie met Facebook, mogelijkheden om synchroon samen aan documenten te werken of de integratie met studentresponse systemen wordten ook niet echt als belangrijk ervaren.
    • E-mail is het belangrijkste medium voor communicatie.
    • Als belangrijkste nieuwe interactiemogelijkheid wordt videoconferencing genoemd (niet via in te plannen Elluminate-sessies).
  • Er is niet echt sprake van een grote behoefte aan geavanceerde mogelijkheden om de voortgang van studenten te volgen. Studenten zouden wel over een dashboard moeten kunnen beschikken waarmee zij hun eigen voortgang kunnen volgen.

Het verbaast mij dan ook niet dat één van de key findings in het rapport luidt:

We need to be able to support, foster, and encourage innovation and experimentation with eLearning tools and strategies.

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *