Tijdens workshops en studiedagen over het ontwikkelen van onderwijs met ICT maak ik vaak -impliciet- gebruik van het TPACK-raamwerk. Ik heb daarom met belangstelling kennis genomen van een variant hier op: TPC 3D.
Bij TPACK wordt op een integrale manier gekeken naar hoe je onderwijs kunt ontwikkelen op basis van het samenspel van leerinhouden, didactiek en leertechnologieën, binnen een specifieke context. TPACK geeft ook aan over welke deskundigheid docenten zouden moeten beschikken om er voor te zorgen dat lerenden met behulp van ICT kennis en vaardigheden op een vakgebied ontwikkelen. Instructional Designer George Joeckel heeft een variant bedacht op het bekende TPACK-raamwerk van Matthew Koehler en Punya Mishra: het TPC 3D framework.
Joeckel maakt in zijn model een onderscheid tussen kennis, praktijkervaringen en opvattingen. Hij stelt dat het weinig zijn heeft om uitgebreid stil te staan bij zaken als leerdoelen en leeruitkomsten omdat pragmatische variabelen als budget, scope en planning van grote invloed zijn op hoe het onderwijs vorm krijgt. Volgens George Joeckel moet je binnen dat kader vooral kijken naar de opvattingen, praktijkervaringen en kennis van de inhoudsdeskundige -op het gebied van vakinhoud, ICT en didactiek- die het onderwijs moet verzorgen.
De sterke en minder sterke kanten van een inhoudsdeskundige beïnvloeden in sterke mate de kwaliteit van de cursus. Verder start Joeckel met een globaal ontwerp van een cursus dat aan de hand van feedback van lerenden, en op basis van verzamelde data over de cursus, verder wordt verfijnd. De invloed van de lerende op het ontwerp neemt daarmee toe naarmate een cursus vaker wordt verzorgd (Data-Driven Design Evolution). De invloed van de instructional designer verschuift van beïnvloeder van het ontwerp naar ondersteuner.
Joeckel benadrukt wat mij betreft terecht dat de achtergrond en opvattingen van degene die het onderwijs moet verzorgen het onderwijsontwerp sterk beïnvloeden. Je begint bij het ontwerpen meestal niet met een blanco vel. Ik vraag me alleen af of je hiervoor een nieuw raamwerk nog hebt. Ik vind het wel belangrijk om te erkennen dat docenten mede dankzij beperkte ontwikkeltijd begrijpelijk geneigd zijn om datgene wat ze al kennen in te zetten in een nieuwe cursus. Als je tijdens de uitvoering van de cursus lerenden meer zou betrekken bij het ontwerp van de cursus, dan heb je kans dat nieuwe elementen geleidelijk kunnen worden ingebracht.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Hoi Wilfred. Interessant. Ik kan alleen -buiten het interview- geen artikel hierover vinden. Weet jij of dat er is?
Dag Milou, Ik heb verder niet gezocht naar een artikel. Ik vraag me ook af of je een apart model hebt om de diepere laag aan te geven.