Tools voor online onderwijs selecteren

Verleden week maandagavond kreeg ik van SURFnet de vraag of ik een bijdrage wilde leveren aan het ontwikkelen en actueel houden van een vraagbaak met tools. We willen docenten, onderwijsondersteuners en IT-afdelingen helpen om op een verantwoorde manier leertechnologieën/onderwijsapplicaties te selecteren. Het resultaat staat inmiddels online.

Het gaat daarbij om Tools voor online onderwijs. Deze vraagbaak bestaat uit:

  • Tips voor docenten (o.a. gebruik tools die jouw instelling beheert en ondersteunt).
  • Tips voor IT-afdelingen en onderwijsondersteuners.
  • Tools die via SURF beschikbaar zijn.
  • Overige tools.

De tools zijn onderverdeeld in een aantal categorieën (zoals begeleiding en feedback of summatief toetsen). Elke indeling is uiteraard discutabel. Het was niet mogelijk om op een ’te managen’ manier tools in meerdere categorieën onder te brengen. Van elke tool is de volgende informatie beschikbaar:

  • Naam met link naar meer informatie.
  • Voldoet de applicatie aan het Juridisch Normenkader (denk aan AVG).
  • Is de tool open source?
  • Hoe is de tool verkrijgbaar (via SURF of via de leverancier)?
  • Is de tool gekoppeld aan SURFConext?
  • Korte toelichting (waarvoor is de applicatie bedoeld).

Tools voor online onderwijs is niet bedoeld om een vergelijking te maken tussen tools als het gaat om zaken als complexiteit, functionaliteit of kosten.

Je kunt ook ervaringen kwijt over tools en aangeven als je tools mist (in totaal hebben we zo’n 200 tools opgenomen).

Nota bene: uiteraard geldt dat niet tools, maar didactiek en onderwijsontwerp voorop dienen te staan.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *