Tools voor gamification

Dankzij geavanceerde technologie kunnen we krachtigere leermiddelen en leeromgevingen helpen vormgeven, indien we goed nadenken over hoe we leren kunnen faciliteren. Gamification zijn daar een voorbeeld van. Welke tools kun je zoal gebruiken voor gamification?

Badges Carpe DiemBij gamification pas je game-elementen en -mechanismes toe op situaties en producten die niet ontwikkeld zijn om mee te spelen. Deze elementen en mechanismes hebben dan betrekking op beloningen, herkenningen en motivatie. Ook op het gebied van leren kun je gamification inzetten om de betrokkenheid van lerenden bij het leren te vergroten. Het is dan belangrijk dat lerenden zich bekwaam voelen, dat zij controle hebben over het leren en dat de uitkomsten ertoe doen.

Voorbeelden van toepassingen zijn:

  • Je kunt badges gebruiken voor het behalen van mijlpalen. Ik heb daar laatst uitgebreid over geblogd.
  • Student response systemen hebben vaak de mogelijkheid om quizzes mee te verzorgen. Socrative kent bijvoorbeeld de zogenaamde ’space race’ waarbij lerenden een wedstrijd houden wie het snelst de juiste antwoorden kan geven. Kahoot gaat daarbij nog een stap verder doordat je hier ook afbeeldingen of YouTube-video’s kunt gebruiken. Deze toepassingen zijn vooral geschikt voor het leren oplossen van relatief eenvoudige vraagstukken of het activeren van voorkennis. Je moet er wel voor waken dat steeds dezelfde lerenden de quiz winnen. Het kan ten koste gaan van het zelfvertrouwen van anderen. Bovendien moeten lerenden elkaar niet steeds als concurrenten gaan beschouwen.
  • Met toepassingen zoals FlipQuiz kunnen docenten zelf quizzes maken. Bij FlipQuiz kun je als docent binnen zes categorieën vijf vragen maken. De moeilijkheidsgraad per vraag neemt toe, en lerenden kunnen per vraag meer punten verdienen. Deze tool is bedoeld voor klassikaal gebruik.
  • Je kunt voor tablets kant en klare applicaties gebruiken waarmee je spelenderwijs werkt aan rekenvaardigheden of aan taalontwikkelingen. Met Rekenpret kun je bijvoorbeeld vaardigheden zoals vermenigvuldigen of delen oefenen. Daarbij kun je op drie niveaus werken. Hierbij werken lerenden dus meestal individueel. Het komt voor dat zij hun leerprestaties online kunnen vergelijken met anderen.
  • Met toepassingen als ClassDojo kun je lerenden avatars geven, en hen vervolgens badges geven voor hun houding. Je kunt er voor kiezen om vooral positief gedrag te beoordelen. Ook kun je met deze toepassing communiceren met ouders, of de aanwezigheid registreren. Meer uitgebreide feedback zul je op een andere manier moeten geven.

Lees ook:

 

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *