Toekomstbestendig en relevant blijven #NLE2019

Elliot Masie mocht de tweede keynote van de Next Learning 2019 houden. Over veranderingen en de impact van veranderingen.

Elloit Masie was rond 2000 mijn grote voorbeeld. Volgens mij ben ik één van de eerste Nederlandse abonnees van zijn elektronische nieuwsbrief.

Hij begon met de vraag wat ons het meest verbaast op het gebied van leren. In mijn geval is dat het continue gevolg van mythes en het geloof in het revolutionaire potentieel van technologie.

Masie gaf aan dat we in tijden van grote verandering leven. Hoe moet je je daar op voorbereiden? Door bereid te zijn om te blijven leren. Terwijl leerprofessionals vaak zeggen geen tijd om te leren te hebben. Van de ingeschrevenen in webinars komt 60% vaak niet opdagen. En van de deelnemers checken velen vaak hun mail (of doen ze andere dingen). Het terrein van L&D zal rekening moeten houden met de impact van veranderingen in onze samenleving op L&D. Elliot vroeg hoe wij als lerende veranderd zijn? Fons van de Berg (mijn buurman bij deze sessie) en ik vonden dat wij als lerende niet echt waren veranderd de laatste drie jaar.

Elliot stelde dat mensen sneller stoppen met het lezen van een boek of het bekijken van een video. We gebruiken smartphones als we wat willen zoeken. Masie stelde volstrekt ten onrechte dat we dingen niet meer hoeven te onthouden. Google is volgens hem de belangrijkste leertechnologie. Het niet meer hoeven onthouden is natuurlijk complete onzin. Check wat Daniel Willingham hierover heeft geschreven. Op een dag realiseer je je volgens Masie dat leren is gebaseerd op nieuwsgierigheid, en niet op curriculum.

Volgens Masie moet leren reageren op veranderingen in business. Onze lerenden veranderen. Ze willen just in time leren (aldus Masie). De manier waarop we werken verandert ook (meer flex, ongeacht waar). Bedrijven als Google hebben leiderschapsprogramma’s van een jaar (maar hoe zit het met een doorsnee MKB-bedrijf?).

Technologie verandert ook en wordt meer voorspellend, persoonlijk en datarijk. Hoe zal de smartphone in twee jaar veranderen, zo vroeg Masie ons. Volgens hem wordt de smartphone het belangrijkste device binnen organisaties. Stel je voor dat je via sensortechnologie kunt ontdekken over welke expertise mensen in je buurt beschikken?

Masie gaf ook aan dat mensen het beste op verschillende momenten op de dag leren. Moeten we daar niet meer rekening mee houden bij leren?

Elliot Masie gaf ook aan dat data steeds belangrijker worden, als het gaat om evalueren van het geleerde. Daarbij gaat het vooral om data over prestaties, en niet om tevredenheid. Favoriete docenten zijn vaak niet de meest aardige. Maar degenen die je het meest uitdagen. E-learning is ook vaak te gemakkelijk. Maak op het gebied van e-learning ook meer storytelling. Maak ook gebruik van senioren als coaches.

Elliot Masie sloot zijn bijdrage af met de stelling dat AI een steeds belangrijkere rol gaat spelen op het gebied van leren. Daarmee kun je lerenden alleen dat laten leren dat zijn nog niet weten of datgene wat hen interesseert. We moeten ons daarbij afvragen hoe we data kunnen vertrouwen?

Hoe kunnen we relevant, eerlijk en voorbereid blijven?

  • Wees een lerende en experimenteer (o.a. met AI)? Durf te falen.
  • Hoe kunnen we de impact van leren oprekken? Hoe kun je bijvoorbeeld lerenden over langere termijn motiveren? Wees daarbij eerlijk?
  • Heb plezier. Als leren niet plezierig is, dan wordt het inhumaan (m.i. onzin; leren moet betekenisvol zijn. Dat is iets anders dan ‘fun’).

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *