Tips voor online onderwijs tijdens de tweede lockdown

Gisteravond heeft Mark Rutte vanuit het Torentje de tweede echte lockdown afgekondigd, die ook het onderwijs flink zal treffen. Wel wat minder hard dan de lockdown van maart 2020. Er wordt op voorhand meer rekening gehouden met kwetsbare lerenden, met het maken van tentamens en met praktijkonderwijs. Echter, van basisonderwijs tot en met universitair onderwijs: online onderwijs wordt weer de norm. In deze blogpost wil ik enkele tien korte termijn tips geven, mede op basis van de ervaringen met online onderwijs tijdens de eerste lockdown. Ik verwijs daarbij voornamelijk naar eerder gepubliceerde blogposts.

  1. Kijk terug op de ervaringen in het voorjaar. Wat is toen goed gegaan? Wat kon beter? Hoe ga je de knelpunten van toen nu aanpakken? Gebruik deze week daarvoor.
  2. Neem tijdens de Kerstvakantie voldoende tijd om niets te doen. Neem rust. Kies eventueel voor een ‘digital detox‘.
  3. Spreek samen af dat er meer lucht komt in de roosters. Voorkom dat jij en je lerenden de hele dag virtueel moeten hollen van de ene MS Teams-sessie naar de andere MS Teams-sessie. Kiest jouw onderwijsinstelling er toch voor om het gebruikelijke rooster nu online toe te passen? Creëer dan zelf ruimte. Maak je lessen korter. Stop eerder.
  4. De cognitieve ontwikkeling van je lerenden is belangrijk. Maar hun welbevinden is ook heel belangrijk. Het online investeren in de pedagogische relatie is complex. Toch kun je daar ook online in investeren.  Spreek af dat de mentor of tutor meerdere keren per week online check-ins doet. Online vind je diverse tips (hier en hier). Zie ook mijn presentatie die ik online bij het Friesland College heb verzorgd.
  5. Geef ook ruimte aan online socialisatie. Stimuleer online ontmoeten, los van onderwijsinhoud. Geef ruimte voor niet-taakgebonden communicatie. Zowel binnen online lessituaties, als daarbuiten.  Investeer in het creëren van verbondenheid. Kijk of betrekkelijk eenvoudige toepassingen op het gebied van virtual reality hierbij een rol kunnen spelen. Joitske Hulsebos heeft overigens een blogpost geschreven met een overzicht van tools die juist gericht zijn op online netwerken en online ontmoeten. Meer informatie over online socialisatie vind je bijvoorbeeld hier, hier en hier. Zie ook mijn presentatie die ik online bij het Friesland College heb verzorgd.
  6. Interpreteer de term ‘kwetsbare positie’ breed. Lerenden die zich in een kwetsbare positie bevinden mogen les op school krijgen. De school maakt de afweging om welke lerenden het gaat. Kijk daarbij niet alleen naar lerenden die thuis minder veilig zijn, of die depressief worden van thuis leren, maar ook om lerenden die je in het voorjaar kwijt bent geraakt, die toen grote leerachterstanden hebben opgelopen of die thuis niet over goede faciliteiten beschikken om online te leren.
  7. Gebruik een mix van synchroon online leren en asynchroon online leren. En laat lerenden ook opdrachten maken waarvoor zij geen computer nodig hebben. Gebruik synchroon online leren voor interactie en minder voor instructie. Meer weten?
  8. Bewaak de studielast. Ga er niet vanuit dat je lerenden online even veel kunt laten doen dan face-to-face. Voorkom dat lerenden heel veel opdrachten moeten uitvoeren.
  9. Ontwikkel kort en krachtige instructievideo’s. Maar leg de lat niet voor jezelf te hoog. Zorg vooral voor goede geluidskwaliteit. Je kunt zelf relatief eenvoudig instructievideo’s maken met behulp van applicaties als Loom of Screencast-o-Matic.
  10. Gebruik activerende online werkvormen. Voorbeelden vind je hier en hier.

Meer weten?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *