Tips om je LMS studentvriendelijk te maken en uitval te voorkomen

Hoe kun je voorkomen dat jouw studenten verdwalen binnen jouw leermanagementsysteem? Hoe kun je voorkomen dat studenten voortijdig afhaken bij online leren? Daarover gaan twee recent gepubliceerde artikelen die ik in deze blogpost samenvat.

Zo maak jij je LMS studentvriendelijk

Charlotte Meijer van de Vrije Universiteit Amsterdam schrijft dat studenten hun LMS vaak als een doolhof ervaren. Dat kan leiden tot demotivatie en inefficiëntie. Op basis van eigen onderzoek formuleert zij tips voor de inrichting van een LMS:

  • Tip 1: gebruik zo min mogelijk menu-opties
  • Tip 2: zet alle informatie op één plaats
  • Tip 3: creëer een logische structuur voor je studenten
  • Tip 4: gebruik de homepage voor duidelijkheid en een warm welkom
  • Tip 5: publiceer op tijd
  • Bonustip: werk samen met collega’s

Bekijk ook de video ‘Hoe maak je Canvas studentvriendelijk?’

6 Strategies for Boosting Online Class Retention

Stephanie McSpirit heeft de uitval van haar vak met 50% verminderd. Zij heeft de volgende strategieën daarvoor toegepast:

  1. Denk na over de studenten die het moeilijk hebben. Wat maakt dat zij worstelen met de online cursus?
  2. Zorg voor toepasbare en toegankelijke oefeningen en opdrachten (o.a. realistische opdrachten).
  3. Maak gebruik van hapklare bronnen instructie (van beperkte omvang) en van interactieve dia’s (presentaties afgewisseld met een quiz).
  4. Stel studenten in staat een quiz vaker te maken. Dat vergroot de kans op een succeservaring.
  5. Help studenten hun tijd te beheren. Laat studenten aan het eind van elke week evalueren of zij zich aan hun planning hebben gehouden. Laat hen nadenken over wat zij de volgende week gaan doen om op schema te blijven en hun taken af te ronden.
  6. Laat studenten weten dat je om hen geeft. Dat kan via videoboodschappen, via feedback, via notificaties, enzovoorts.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *