Wat zegt onderzoek over wat lerenden het beste kunnen doen en laten zodat zij goede leerresultaten behalen?
Via 6 studies and insights every student needs to know! van Pedro de Bruyckere ben ik terecht gekomen bij zes tweets die de Vlaamse hoogleraar Filip Raes vandaag heeft gepubliceerd. Deze Engelstalige tweets bevatten tips die elke student en leerling zouden moeten kennen en toepassen zodat zij effectief leren.
Ik heb ze voor het gemak vertaald en consequent naar gedrag van lerenden vertaald:
- Bestudeer voorafgaand aan de les geen presentatieslides. Het verstrekken en gebruiken van slides voorafgaand aan de les heeft een negatieve invloed op de prestaties van lerenden. Mogelijk omdat ze eerder wegblijven bij de les.
- Maak aantekeningen op papier, in plaats van op een laptop. Lerenden die aantekeningen maken op laptops presteren slechter dan lerenden die notities van de hand schrijven. “De pen is machtiger dan het toetsenbord”.
Opmerking: volgens m.i. is dit wel te leren, maar dat kost veel tijd en energie. - Voer geen taken tegelijkertijd (of snel achter elkaar) uit. Lerenden die multitasken op een laptop tijdens de les presteren slechter. Sterker: lerenden die direct zicht hebben op een lerende die multitaskt, presteren ook slechter (‘meeroken’).
- Verwerk de leerstof actief (o.a. door regelmatig te oefenen). Lerenden met een ‘consumentenmentaliteit’ behalen minder goede leerresultaten. Lerenden zouden zich moeten realiseren dat zij een ‘kans’ om te leren ‘kopen’, en niet alleen een diploma.
- Woon colleges en lessen bij. Het bijwonen van lessen heeft een sterke relatie met de klascijfers. Verplichte aanwezigheidsregistratie lijkt een kleine positieve invloed te hebben op de gemiddelde cijfers. Er is niet alleen sprake van een correlatie.
- Probeer zoveel mogelijk vooraan te gaan zitten. Lerenden die relatief vooraan zitten tijdens de les presteren beter bij tentamens. Ook hierbij is niet alleen sprake van een correlatie. Als lerenden willekeurig een zitplaats krijgen toegewezen, bereiken degenen die vooraan zitten hogere cijfers.
Op basis van een poster over ‘educational myths (pdf)‘ en een infographic met principes voor een effectieve les, wil ik deze tips verder aanvullen (weer vanuit het perspectief van de lerende):
- Vertrouw niet te veel op je digitale vaardigheden. Onderzoek laat zien dat jongeren weliswaar veel ICT gebruiken, maar niet altijd op een leerzame manier. Investeer dus ook in de ontwikkeling van ICT- en informatievaardigheden.
- Bouw kennis op en geloof niet dat je alles kunt opzoeken. Je kunt informatie op internet pas duiden als je over bepaalde kennis beschikt.
- Realiseer je dat kennis niet snel veroudert. Je hebt ‘oude’ informatie namelijk nodig om nieuwe informatie op waarde te schatten.
- Vertrouw er niet te veel op dat je zelfgereguleerd kunt leren, als je nog niet over veel expertise beschikt.
- Realiseer je dat je wellicht een bepaalde voorkeur voor leerstrategieën hebt, maar dat effectief leren diverse leeractiviteiten en leerstrategieën noodzakelijk maakt.
- Speel breinspellen als je dat leuk vindt, maar speel ze niet omdat je denkt dat je er beter van gaat leren.
- Vraag je af waarom iets werkt of hoe iets werkt. Deze verklaringen dragen bij aan de ontwikkeling van conceptuele kennis.
- Maak de quizzes en tests die je docent klaar zet, ook al krijg je er geen punt voor. Deze tests zijn effectieve manieren van leren.
- Vraag je docent om concrete voorbeelden te geven als de docent een abstract concept presenteert.
- Bestudeer uitgewerkte voorbeelden, maar probeer daarna zelf problemen op te lossen en complexe vragen te beantwoorden.
- Spreid oefeningen. Stop met het vlak voor een tentamen stampen van informatie. Je onthoudt beter als je uitleg over een langere periode bestudeerd en regelmatig oefeningen maakt.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie