KPN gebruikt op dit moment een reclamefilm van een vader die tijdens een presentatie voor een zaal in India gebeld wordt door zijn dochtertje. De reacties op deze commercial zijn verdeeld. Mijn reactie: “pappa heeft zich niet goed voorbereid”.
KPN wil met deze film laten zien hoe krachtig videobellen kan zijn. De vader houdt in Mumbai een verhaal over ondernemen en duurzaamheid. Hij gebruikt de smartphone om de presentatie te verzorgen. Als hij naar een volgende dia gaat, belt zijn dochtertje. In plaats van een nieuwe dia, verschijnt Marietje op het scherm.
Ik zie vaker tijdens presentaties berichtjes van bijvoorbeeld Skype binnenkomen. Dit fenomeen doet zich in toenemende mate voor als een smartphone wordt gebruikt als afstandsbediening of als medium om presentatie mee te verzorgen. Dit kan tot gênante situaties leiden (“we moeten het dringend hebben over het functioneren van X”). In alle gevallen is het storend en afleidend. Als spreker moet je dan ook m.i. voorkomen dat berichten, notificaties en telefoontjes binnenkomen terwijl je op het podium staat.
Het is immers niet ingewikkeld om applicaties die je niet gebruikt uit te schakelen terwijl je presenteert. Op mijn Macbook heb ik bijvoorbeeld ook ingesteld dat ik geen berichten wil ontvangen bij synchrone weergave (als dus een beamer of apart beeldscherm op mijn Macbook is aangesloten). Verder kennen apparaten zoals smartphones meestal ook “niet storen”-functies met stilte-opties. Daarmee kun je aangeven dat berichten en meldingen stilgehouden worden. Erg handig als je deze apparaten gebruikt tijdens presentaties. Geef vlak voor je een presentatie ook aan dat je ‘favorieten’ je dan niet mogen (video)bellen. Anders krijg je toch ‘jouw Marietje” aan de lijn.
Nota bene: voor je productiviteit en je leerproces is het sowieso zinvol om je regelmatig niet te laten storen door telefoontjes, meldingen en berichten. Gebruik de “niet storen”-functie daarom vaker.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Eens met je verhaal, maar ik vraag me wel af of je van de gemiddelde gebruiker kunt verwachten hoe ze de niet storen functie aan kunnen zetten.
Ik ga ervan uit dat iemand die presenteerd geen gemiddelde gebruiker is…
Ik zou juist graag zien, en in mijn omgeving zie ik dit ook steeds meer, dat in kennisintensieve organisaties (welke is dit niet?) mensen hun kennis delen. Ook als ze hier weinig ervaring in hebben, lijkt het me zinvol om deze vaardigheden te ontwikkelen.