Turning over a new leaf is een mooi pleidooi van Steve Wheeler voor verandering van de leerfunctie binnen arbeidsorganisaties.
Volgens Steve Wheeler worden er binnen arbeidsorganisaties nog te vaak elektronische ‘pageturners‘ gebruikt. Deze manier van leren wordt beschouwd als een goedkope manier van e-learning, maar is in feite een dure manier omdat de effectiviteit op het gebied van leren gering is. Lerenden haken af, en leren niet datgene wat organisaties noodzakelijk achten.
Kosteneffectiviteit zou volgens Steve niet de belangrijkste prikkel moeten zijn voor de invoering van e-learning:
More important reasons for implementing elearning are that it provides learning opportunities for employees who would otherwise not have a chance to learn, and it offers flexibility of pace and style.
Steve Wheeler haalt Jane Hart aan die stelt dat kenniswerkers willen dat leren in de workflow plaats vindt, permanent, onmiddellijk, samen met anderen, terwijl zij over veel autonomie beschikken over wat en hoe zij willen leren. Traditionele manieren van leren voldoen hier niet aan. Steve illustreert dat leren in een dialoog een veel geschiktere manier van leren is.
Mijn opvatting is dat de klassieke manier van e-learning geschikt is voor betrekkelijke eenvoudige materie, die niet snel verandert, en waarbij de lerenden over weinig voorkennis beschikken. Voorbeelden zijn ‘business writing’ of ‘inleiding projectmanagement’. ‘Compliancy-based learning‘ (leren omdat het moet vanwege wet- en regelgeving) valt hier ook vaak onder. Deze cursussen kunnen al aan waarde winnen als hier interactieve oefeningen en video in worden gebruikt, en als sprake is van meer personalisering (bijvoorbeeld rekening houden met datgene wat iemand al kan en kent). Uiteraard kun je dergelijk aanbod ook via meer complexe vormen van e-learning vormgeven, maar dan is het de vraag of lerenden er veel meer van leren.
Dergelijk aanbod wordt echter steeds minder belangrijk omdat de complexiteit en veranderlijkheid van arbeid toeneemt. Dan is de klassieke manier van e-learning minder betekenisvol. Er worden echter nog steeds online cursussen/trainingen en elektronisch zelfstudiemateriaal gebruikt om een antwoord te kunnen geven op complexe leervragen. Zie ook mijn reflectie op het laatste e-learning event.
Wat betreft het onderzoek van Jane Hart wil ik nog wel kwijt dat ik grote twijfels heb over de representativiteit en betrouwbaarheid. Het zijn de mensen die Jane’s blog volgen, die deelnemen aan haar vragenlijst. De vijf karakteristieken klinken verder wel logisch gezien de aard van het werk en de bevindingen uit motivatieonderzoek.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie