Tijd voor een ander onderwijsmodel (#in)

Volgens Stanley Litow is het hoog tijd voor een ander onderwijsmodel. Hij refereert aan onderzoek waaruit blijkt dat postsecondary onderwijs voorwaarde is voor toegang tot de middenklasse van de samenleving. Verder krijgen mensen vaak geen baan omdat zij onvoldoende geschoold zijn, en niet omdat er sprake is van een gebrek aan banen. In de huidige netwerksamenleving moet je harder leren, slimmer werken en je beter aanpassen aan veranderende omstandigheden, zo citeert Litow publicist Thomas Friedman.

Het onderwijs weet echter onvoldoende goed opgeleide jongeren 'af te leveren', onder meer doordat de uitval erg hoog is. Dit is een complex vraagstuk, dat niet alleen de verantwoordelijkheid is van het onderwijs zelf. Hij geeft een voorbeeld van het project P-TECH, waarin het onderwijs samen met IBM samenwerkt. Jongeren worden in zes jaar tijd voorbereid op een baan in de elektrotechniek en ICT, o.a. door mentoren van IBM.

Ik sta zelf kritischer ten opzichte van dergelijke initiatieven. Je loopt het risico dat leerlingen zich onvoldoende breed ontwikkelen. En als de agenda van zo'n bedrijf verandert, dan hebben de leerlingen een probleem. Ter illustratie: alleen in tijden van economische hoogconjunctuur schreeuwen werkgevers moord en brand dat scholen onvoldoende stagiaires kunnen leveren. In een land als China is een goede opleiding overigens geen voorwaarde voor maatschappelijk succes.

Ik vind het ook tijd voor een ander onderwijsmodel. Een model waarin we talenten en bekwaamheden op een andere manier beoordelen en waarderen, en waarin we op een andere manier werken aan andere leerdoelen. Enkele kernwoorden: aandacht voor een leven lang leren, betekenisvol, verbinding van talenten en passies, actief leren, gepersonaliseerd, gericht op loopbaanontwikkeling, intensief begeleid, 'sociaal leren', leerlinggericht, binnen een positief en stimulerend klimaat en met een doordachte inzet van moderne technologie.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

2 reacties

  1. Hallo Wilfred,
    Nogal betekenisvolle typo in deze zin:
    […]Verder krijgen mensen vaak een (=geen) baan omdat zij onvoldoende geschoold zijn, en niet omdat er sprake is van een gebrek aan banen.
    Groetjes, Ton
    PS Mocht je je waardering voor deze actie willen tonen dan graag zo:-)
    vandaag laatste kans: stem op SURF workshop ‘Wat weten we over het gebruik van #3D -werelden in het (taal)onderwijs?’ http://tiny.cc/fg2ae

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *