Tien tips om social software voor leren en ontwikkelen te selecteren

Learning Conversations geeft tien tips voor de selectie van social software voor leren en ontwikkelen binnen arbeidsorganisaties. De tips zijn bedoeld om de afdelingen HR en ICT dichterbij elkaar te brengen. Beide afdelingen hebben namelijk vaak andere belangen als het gaat om (t)e-learning.

De eerste tip heeft betrekking op de doelgroep. Is je doelgroep aan social software toe? Ik pleit er altijd voor om bij (t)e-learning aan te sluiten op de technologisch en didactische zone van naaste ontwikkeling van docenten. Dat is m.i. in feite ook waar deze eerste tip op slaat.

Een andere tip is: maak gebruik van social software, die men al gebruikt, maar verplicht medewerkers niet deze software te gebruiken. Volgens mij zijn dit twee tips. Met het eerste deel van de tip ben ik het niet zonder meer eens. Je moet ook voor software kiezen die 'volwassen' is.

Twee andere zinvolle tips zijn het pleidooi voor een net safe campagne binnen je organisatie en de nadruk op  een gedeeld belang om social software te gebruiken.

Al met al een zinvolle lijst om eens door te nemen. wel vraag ik me af wat maakt dat deze tips ICT en HR dichterbij brengen.

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Een reactie

  1. Het is iets wat je niet weg kunt slaan. Social Software is iets waar iedereen op dit moment gebruik van maakt. Ik ben voorstander om social software toe te passen binnen organisaties.
    Groet,

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *