Het gebruik van een mobiele telefoon in het onderwijs is nog steeds omstreden. Dat je mobiele telefoons ook zinvol in het onderwijs kunt gebruiken, laat 10 Proven Strategies to Break the Ban and Build Opportunities for Student Learning with Cell Phones
zien. In dit artikel hebben George Engel, Rob Griffith, Scott Newcomb, Lisa Nielsen, Jason Suter, en Willyn Webb een groot aantal ideeën hiervoor verzameld en in tien strategieën gerubriceerd:
- Ontwikkel relaties met de belangrijkste ‘elementen’. Geef zelf het goede voorbeeld, ga het gesprek aan met lerenden, ondersteun collega’s, enzovoorts.
- Gebruik onderzoek naar het gebruik van de mobiele telefoon in het onderwijs. Het artikel verwijst naar vele bronnen.
- Zorg voor een zorgvuldige planning. Betrek je lerenden ook bij het ontwikkelen van ideeën voor het gebruik van de mobiel in het onderwijs. Nodig het management uit om de onderwijsactiviteiten bij te wonen.
- Begin met een kleinschalige pilot en maak je successen zichtbaar. Bijvoorbeeld met behulp van video.
- Zorg ervoor dat alle lerenden toegang hebben tot de technologie. Als een leerling niet beschikt over een mobiel, kun je hem/haar bijvoorbeeld laten samenwerken. Maar:
don’t use that as an excuse to not innovate instruction.
- Werk samen met lerenden:
Bring students into the conversation and ask them about ways they can meet learning goals in life, at school, and at home.
- Zorg voor toestemming van de ouders (niet relevant voor alle onderwijssoorten).
- Hanteer een zogenaamd acceptable use policy. Betrek lerenden bij de ontwikkeling ervan.
- Besteed aandacht aan etiquette voor het gebruik van de mobiele telefoon.
- Besteed aandacht aan classroom management. Een afspraak is bijvoorbeeld dat lerenden de mobiele telefoon aan het begin en eind van de les uit hebben staan.
Dankzij de vele verwijzingen is dit artikel een mooi startpunt als je aan de slag wilt gaan met mobiele telefoons in het onderwijs.
This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.
Geef een reactie