Tien ideeën om aan de slag te gaan met (t)e-learning

Lisa Nielsen beschrijft tien ideeën om als onderwijsgevende aan de slag te gaan met ICT in het onderwijs. Daarbij benadrukt zij dat je eerst bekend en vertrouwd moet raken met technologie, voordat je er actief mee aan de slag kunt gaan (wat volgens mij niet uniek is voor docenten).

Op de eerste plaats staan een laptop, beamer en internettoegang. Nielsen zou deze gereedschappen zelfs persoonlijk aanschaffen als de school er niet voor zou zorgen. Belangrijk hierbij is eveneens een Student Support Team:


These support teams are made up of students who will provide instructional and hardware support around 21st Century tools, skills, and hardware.

Daarna komen het innovatie integratieplan, noodzakelijke kennis van standaarden, en ideeën over het curriculum (beschreven in een zogenaamde ICT Literacy Map).

Uiteraard ontbreekt ook de aandacht voor professionalisering niet. De auteur beveelt onderwijsgevenden ook aan te participeren in sociale netwerken.

De andere aanbevelingen van Nielsen hebben te maken met het gaan volgen van weblogs, het gebruik van wiki's, het verdiepen in online veiligheid en -niet onbelangrijk- de ontwikkeling van beoordelingsmethoden.

Ik kan me gedeeltelijk goed vinden in deze suggesties. Wel vind ik een integrale aanpak van inhoud, didactiek en technologie erg belangrijk. De keuze voor de aanbeveling om weblogs te volgen, een wiki te gebruiken en je bezig te houden met online safety vind ik nogal willekeurig. Digitale geletterdheid is veel breder dan veiligheid op internet. En waarom YouTube of TeacherTube niet noemen (of Twitter)?

This content is published under the Attribution 3.0 Unported license.

Delen

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *